030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht

Zo realiseren werkgevers hun duurzaamheidsdoelstellingen

Praktijkervaringen en tips uit het SynLab

‘Als projectleider duurzaamheid bij de gemeente wilde ik het goede voorbeeld geven. Ik zocht dus naar onze dienstfietsen en vond drie kapotte en al jaren niet gebruikte exemplaren. Snappen jullie mijn opgave?’ De deelnemers aan het Synlab ‘Hoe realiseer ik mijn duurzaamheidsdoelstellingen?’ knikken meelevend. In de paar uur die volgen, delen ze onderling enthousiast hun tips, ervaringen en uitdagingen om daarmee vol nieuwe moed weer werkwaarts te vertrekken. Heb je het SynLab gemist? We praten je in een paar minuten bij!

Hoe zit het ook alweer?

Mobiliteitsadviseur Ruud de Groot gaat kort in op de theorie achter de praktijk van een duurzamer mobiliteitsbeleid. Acht mobiliteitstrends passeren in vogelvlucht de revue (zie illustratie).

Wat maakt je mobiliteitsbeleid succesvol? Volgens Ruud zijn dat vier factoren:

  1. Wat is je drijfveer voor nieuw beleid? Krijg die eerst duidelijk.
  2. Let op samenhang tussen de vier puzzelstukjes die je nodig hebt om gedrag van je medewerkers te veranderen. ‘Neem het héle palet mee in je beleid,’ raadt gedragsexpert Sandra de Geeter aan. ‘De puzzelstukken moeten in elkaar passen. Als je beleid niet werkt, is er vaak te weinig aandacht aan één -of meer- puzzelstukje besteed.’ Dit zijn de vier puzzelstukken:
    • Beleid: van de overheid en van jou als werkgever
    • Fysieke en sociale omgeving: hoe makkelijk is het om met auto/OV/fiets naar het werk te komen? Hoe denken collega’s over elektrisch rijders?
    • Voorzieningen: is er een fietsenstalling? Kun je laden?
    • Mens: de mens is geen rationeel wezen, we gaan voor leuk, lekker en makkelijk. 95% van onze beslissingen nemen we op basis van emotie, uit gewoonte. Daarnaast heeft ieder mens zo z’n eigen voorkeuren qua manier van reizen.
  1. Zorg voor een goede veranderaanpak met aandacht voor waarom, wat, hoe en wie
    [zie sheet]
  2. Neem alle stakeholders zo goed en zo vroeg mogelijk mee.
    RDW: ‘het hielp enorm dat de OR vanaf het begin bij ons aan tafel zat’.

Vitens vertelt

‘Elke druppel duurzaam’, dat is het doel wat waterbedrijf Vitens zichzelf gesteld heeft voor 2030. Aan mobiliteitsmanager Chiel te Riele de schone taak om hun mobiliteitsbeleid te verduurzamen en in te voeren. In dit SynLab vertelt Chiel hoe hij dit -met hulp van Syndesmo- aanpakte en hoe dit niet zonder slag of stoot ging.

Lees hier het uitgebreide interview met Chiel.

Enkele interessante toevoegingen aan dit interview vanuit het SynLab:

  • Laadpaal vergoed: ‘Vitens-medewerkers die overgaan op een elektrische Vitens auto, mogen op kosten van Vitens een laadpaal laten plaatsen thuis (de kosten van eventuele aanpassingen van je thuisinstallatie zijn voor jezelf). Ook als je in het buitengebied woont. Er geldt wel een terugbetaalregeling als je binnen vijf jaar weg gaat.’
  • Geen auto als lokkertje: ‘Er is een spanningsveld tussen ons beleid -alleen een auto bij meer dan 20.000km- en de behoefte van managers om meer nieuwe medewerkers aan te trekken met de “belofte” van een bedrijfsauto. Maar we bieden goede alternatieven, een flexibel beleid en heldere ambities. Ambities waaraan medewerkers hun steentje kunnen bijdragen door te kiezen voor die alternatieven. Heeft iemand wel recht op een arbeidsvoorwaardelijke auto? Ook dan gelden er beperkingen: alleen een elektrische auto die op onze keuzelijst staat.’
  • Liever geen private lease: ‘Wij geven korting op private lease maar stimuleren dit niet vanwege het financiële risico voor de medewerker. Om dezelfde reden bieden we ook geen leasefietsen.’
  • Mobility Board: ‘We hebben een mobility board opgericht met daarin HR, FM, OR etc. Zij adviseren de directie over beleidsaanpassingen en beslissen in individuele situaties. Zij adviseerden recent bijvoorbeeld om de standaardvergoeding voor thuisladen los te laten en de werkelijke kosten te vergoeden toen die sterk stegen.’
  • Eigen verantwoordelijkheid: ‘Elke afdeling is zelf ervoor verantwoordelijk voor hun eigen uitstootreductie (in 2025 de helft minder CO2 en 40% minder km).’
  • Geen uitzonderingen: ‘We zijn consequent en maken voor niemand uitzonderingen als het gaat om wel of geen auto. Wel bieden we perspectief met de andere keuzes die we aanbieden.’

Zo lossen wij dat op

Tot slot nog wat tips van deelnemers:

  • Vakantieauto
    Hebben medewerkers moeite met de overstap naar elektrisch rijden vanwege het ‘verlies’ van een grotere auto met trekhaak? Uitzendorganisatie Olympia heeft daar een goede oplossing voor: ‘Een aantal weken per jaar kun je een grotere benzineauto met trekhaak reserveren om op vakantie te gaan. Een maand vooraf dien je je verzoek in en de klasse waar je in rijdt. Het eventuele kostenverschil betaal je zelf bij.’ RDW: ‘bij ons kun je voor de vakantieperiode je auto wisselen met die van een collega.’
  • Van bezit naar gebruik
    Politie: ‘Overweeg om je eigen deelauto’s uit te faseren en in plaats daarvan gebruik te maken van een commercieel deelautosysteem. Dat kan schelen in de kosten en is flexibeler.
  • Bereken besparing
    Politie: ‘Wij gebruiken een tool waarmee uitrekent wat je bespaart als medewerker als je fietst. Die laat precies zien over hoeveel maanden je erop gaat verdienen. Inzicht geven helpt heel erg bij acceptatie.’
Vrijheid van mobiliteitskeuze wordt steeds belangrijker in het arbeidsvoorwaardenbeleid. Steeds meer werkgevers maken dan ook werk van flexibel en duurzaam mobiliteitsbeleid. Hoe ziet dat er uit?

De weg naar een flexibel mobiliteitsbeleid

Download deze visiepaper

Ruud de Groot

Over Syndesmo

De mobiliteitsexperts van Syndesmo ondersteunen werkgevers bij het opstellen en uitvoeren van nieuw mobiliteit- en hybride werken beleid. Onafhankelijk en objectief.

Meer weten? Neem contact op met Ruud de Groot.

Neem contact met mij op