030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht

Zes tips om medewerkers te stimuleren vaker met het openbaar vervoer te reizen

Reizen met het openbaar vervoer is milieuvriendelijker en in veel gevallen goedkoper dan met de auto. Zelf reken ik met €0,16 per km voor 2e klasse en €0,24 per km op basis van 1e klasse. Ook kunnen medewerkers met name buiten de spitstijden onderweg werken, hebben ze geen last van files, besparen ze op parkeerkosten en in de stad is het OV vaak sneller dan de auto.

Reizen per trein, tram, bus en/of metro valt uiteraard onder openbaar vervoer. Maar vergeet ook het laatste stukje van de woon-werkreis niet tussen een OV-punt en de werklocatie. Is dit aanvullend vervoer goed geregeld, dan kan het voor forenzen een stuk aantrekkelijker zijn om toch (vaker) met het openbaar vervoer te reizen.

We geven u graag zeven tips die u kunt gebruiken om te stimuleren dat medewerkers vaker reizen met tram, trein of bus:

1. Geef 100% OV-vergoeding

Alle OV-kosten voor woonwerk- en zakelijke reizen zijn belastingvrij te vergoeden, ook als dit meer kost dan 19 cent per kilometer. Ook kunt u autorijders voor wie OV een serieuze optie is een lagere kilometervergoeding dan 19 cent geven om autorijden minder aantrekkelijk te maken. Verder kunt u OV-kosten ook vergoeden door een mobiliteitskaart te geven. Dat is één kaart voor alle zakelijke reizen met het OV en vaak ook nog voor OV-Fiets, deelauto en meer. De kaart verlaagt de drempel om met het OV te gaan, medewerkers hoeven de kosten niet zelf voor te schieten. Wil je openbaar vervoer echt stimuleren? Kies dan voor een OV-vrij abonnement voor je medewerkers. Op deze manier kunnen je medewerkers in veel gevallen ook privé kosteloos en zonder negatieve fiscale consequenties met het openbaar vervoer reizen.

2 Geef een reisadvies op maat

Medewerkers zijn zich vaak niet bewust van de mogelijkheden van het openbaar vervoer. Over het algemeen overschatten medewerkers de reistijd met het openbaar vervoer met maar liefst 50% Geef een persoonlijk reisadvies aan (nieuwe) medewerkers op basis van 9292.nl, NS Reisplanner Xtra, Google Maps of een andere reisplanner. Daarmee maakt u hun reistijd en opties inzichtelijk en verlaagt u de drempel om gebruik te maken van het OV. Neem hierin ook aanvullende vervoersmogelijkheden mee zoals parkeren in een P+R en verder met fiets of OV.

3 Hanteer flexibele werktijden voor OV-reizigers

Daardoor kunnen ze buiten de spits reizen. Dit verlaagt de drempel voor werknemers die best met het OV willen maar niet in volle bussen of treinen willen reizen. Ook belangrijk is om te zorgen voor goede technische faciliteiten om op andere locaties en onderweg te werken en te overleggen.

4 Bied zo nodig aanvullend vervoer tussen OV-halte (of P+R) en werk

Denk aan toegang tot OV- fiets, bedrijfsvoertuigen, pendelbus en in uitzonderingsgevallen de taxi.

5 Bied medewerkers een proefabonnement

Of doe een pilot met probeerkaarten. Dit werkt goed op verandermomenten wanneer medewerkers toch al moeten nadenken over hun reisgedrag. Denk aan verhuizingen (zowel van de medewerker als van het bedrijf), samengaan van meerdere locaties, wegwerkzaamheden en in dienst treden maar ook aan het invoeren van bijvoorbeeld nieuw parkeerbeleid. ABN Amro geeft bijvoorbeeld alle nieuwe medewerkers voor de eerste drie maanden alleen een OV-vergoeding. Daarna kunnen ze ook voor een andere type vergoeding kiezen. Dit zorgde ervoor dat na drie maanden 30% meer medewerkers voor het OV kozen.

6 Bied alternatieven voor zakelijke ritten overdag

Denk aan een (elektrische) deelauto, (e-) deelscooter, deelfiets of e-bike zodat er geen reden is om ’s ochtends niet met het OV te komen.

Benieuwd wat Syndesmo voor u kan betekenen?

Jos Hollestelle, expert parkeerbeleid

‘Kunt u wel wat hulp gebruiken bij het ontwikkelen van nieuw, duurzaam mobiliteitsbeleid waarin ook OV-stimulering een rol speelt? Neem contact met mij op voor een vrijblijvend goed gesprek over de mogelijkheden. Hier leest u meer over het opzetten van een werkend mobiliteitsbeleid Ik ben te bereiken via jos.hollestelle@syndesmo.nl of bel 06 551 246 45.’