030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht

Zakelijk reizen: dit zijn de drie grote trends voor 2020

“Is die nieuwe leasefietsregeling niks voor ons?” “Staat de parkeerplaats alwéér vol om acht uur!” “Ik wil mijn auto best een keer laten staan als ik eerste klas met de trein mag reizen.” De manier waarop je collega’s kunnen en mogen reizen, is in veel organisaties een regelmatig terugkerend onderwerp van gesprek. Een onderwerp ook dat vaak op jouw bord belandt. Een helder en concreet mobiliteitsbeleid biedt je houvast bij het beantwoorden van deze vragen.

Met welke trends en ontwikkelingen moet je dit jaar rekening houden om jouw medewerkers én organisatie tevreden te houden? “De drie grote trends die wij zien bij werkgevers, zijn dat ze steeds meer flexibiliteit en keuzevrijheid bieden, CO2-uitstoot verminderen en inzetten op duurzame inzetbaarheid,” constateert Jos Hollestelle. Als mobiliteitsexpert bij werkgeversnetwerk Breikers, jurylid bij BNR’s Spitsbrekers en bij de verkiezing ‘Mobiliteitsmanager van het jaar’ heeft Jos helder inzicht in het mobiliteitsbeleid van honderden werkgevers. Ook is hij hoofd van mobiliteitsadviesbureau Syndesmo. Jos praat ons in vogelvlucht bij over deze trends en hoe je die kunt toepassen binnen je organisatie. “Niks doen is geen optie, dat gaat je echt medewerkers kosten.”

Trend 1: de flexforens

Elke dag met hetzelfde vervoermiddel naar je werk, omdat je alleen daarvan je reiskosten vergoed krijgt. Dat is iets wat Jos steeds meer ziet verdwijnen. “Medewerkers willen keuzevrijheid: de ene dag met de auto om eerst de kinderen weg te brengen, de volgende dag pakken ze de fiets omdat ze een kantoordag hebben. Ook willen mensen graag zelf bepalen waar en wanneer ze werken om zo werk en privé beter op elkaar af te kunnen stemmen.” Dit laatste zien we vooral bij grote corporaties.

Daarnaast versterkt ook de toenemende verstedelijking de roep om meer keuzevrijheid. “Steeds meer mensen wonen in de stad, die kunnen een leaseauto nergens kwijt en hebben veel liever een OV-kaart en een goede fietsregeling. Ze willen een werkgever die hen daarin faciliteert,” beaamt Jos. “Wil je een aantrekkelijke werkgever zijn en blijven? Bied je medewerkers dan meer keuzevrijheid en flexibiliteit aan in de manier waarop ze reizen. Meer keuze bieden werkt in de praktijk beter dan alleen dingen te verbieden. Voer je bijvoorbeeld betaald parkeren in, zorg dan wel voor goede alternatieven zoals deelauto’s, fietsvergoedingen en mobiliteitskaarten.”

Zo faciliteer je de flexforens

Hoe werkgevers de flexforens anno 2020 alle ruimte kunnen bieden? Dit is de top 5 van ontwikkelingen die Jos signaleert:

  • Plaats- en tijdonafhankelijk werken: “De mogelijkheid om thuis, onderweg of op andere locaties te werken op flexibele tijden zorgt onder andere voor een betere werk-privébalans.” Juiste deze werk-privébalans wordt steeds belangrijker blijkt uit de jaarlijkse benchmark van Intermediair.
  • Deelauto’s en deelfietsen: “Geef medewerkers de vrijheid om toch ’s ochtends met trein of fiets naar kantoor te komen in de wetenschap dat er een deelauto klaarstaat voor zakelijke afspraken.” Deze auto’s zijn in toenemende mate elektrisch en aanbieders met slimme algoritmes durven zelfs een garantie te geven op mobiliteit. Bijkomend voordeel van de elektrische deelauto’s en fietsen is dat medewerkers op deze manier laagdrempelig kennis maken met deze duurzame vormen van vervoer en zelf zo eerder over zullen gaan op aanschaf of lease van een elektrisch vervoermiddel.
  • Mobiliteitsbudget: “Met een maandelijks reisbudget bepalen en financieren medewerkers helemaal zelf hoe ze reizen.” Vanaf dit jaar is het eindelijk ook echt interessant om in je budget een leasefiets op te nemen. Dit zie ik in eerste instantie vooral nog in combinatie met de leaseauto. Dus in plaats van een 3-serie lease je een 1-serie en gebruik je het restant van je budget voor een mooie Stromer.
  • MaaS: Het buzzwoord van nu is MaaS. “Mobility as a Service, oftewel MaaS, is de Spotify van het vervoer. Met één app reserveer, gebruik en betaal je vervoermiddelen en diensten van een of meer aanbieders.” Hier wordt nu zowel door overheden als aanbieder volop in geïnvesteerd. Dit jaar zullen we het vooral nog op kleine schaal gaan zien in de verschillende regionale MaaS pilots, vanaf 2021 verwacht ik dat het langzaam maar zeker door zal dringen in het mobiliteitsbeleid bij werkgevers.

Trend 2: doe effe gezond

We moeten langer doorwerken tot ons pensioen, zitten is het nieuwe roken en de overheid stimuleert met het Nationaal Preventieakkoord actief het tegengaan van overgewicht. Kortom: een gezonde levensstijl wordt steeds belangrijker willen we de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers vergroten. Jos: “We zien bij steeds meer werkgevers het besef doordringen dat het relatief gemakkelijker is om medewerkers blijvend vaker op de fiets te krijgen dan naar de sportschool. De gezondheidseffecten van fietsen zijn groot. Fietsers verzuimen minder, hebben een lager BMI en fietsen blijkt zelfs de kans op dementie te verkleinen en het welbevinden te vergroten. Verleid je medewerkers dus zo veel mogelijk te fietsen. Bijvoorbeeld met gerichte gedragsinterventies zoals e-bike probeerpools: van de autoforenzen die langere tijd een e-bike uitproberen, stapt 22% over naar de fiets.” Combineer je dit vervolgens met een aantrekkelijke regeling, renteloze lening of leaseconstructie en je effect zal nog groter worden. Fietsen klinkt misschien niet zo sexy als MaaS, maar dat staat niet in de weg dat 2020 echt het jaar van de fiets wordt!

Zo faciliteer je vitalere medewerkers

Hoe beweeg je je medewerkers richting duurzame inzetbaarheid? Hou deze ontwikkelingen in het oog:

  • Actieve mobiliteit: “Bij het faciliteren van een gezondere levensstijl op het werk denken veel werkgevers vaak aan het aanbieden van sportmogelijkheden en gezonder eten in de kantine. Maar door lopen en fietsen voor woonwerk- en zakelijke reizen te stimuleren, sla je meerdere vliegen in een klap. Het is gezonder, duurzamer en goedkoper dan andere vormen van mobiliteit. Daarnaast is fietsen naar het werk, als het eenmaal gewoontegedrag geworden is, veel makkelijker vol te houden dan wekelijks naar de sportschool gaan.”
  • Gedragsinterventies: “Ingesleten reisgedrag veranderen gaat niet vanzelf, helaas. Met alleen het invoeren van mobiliteitsregelingen en voorzieningen ben je er niet. Dat realiseren steeds meer werkgevers zich. Met gerichte gedragsinterventies geef je je medewerkers een blijvend duwtje in de goede richting. Aandacht schenken aan gedragsverandering is trouwens onmisbaar bij alle genoemde trends en ontwikkelingen als je blijvend resultaat wil bereiken.”
  • Verkeersveiligheid: “Dit lijkt een vreemde eend in de bijt, maar we zien dat ADAS systemen steeds meer opkomen. Deze geavanceerde rijhulpsystemen maken autorijden veiliger en verlagen de kosten voor verkeersongevallen. Daarnaast stellen steeds meer werkgevers paal en perk aan het gebruik van de telefoon in de auto.”

Trend 3: (na)tuurlijk!

Het Klimaatakkoord, verlaging van de maximumsnelheid: de media staat nog steeds vol met berichten over het reduceren van de CO2-uitstoot en andere schadelijke emissies. Dit blijft ook voor het bedrijfsleven onverminderd een belangrijk punt, zeker gezien het feit dat twee derde van de CO2-uitstoot van veel organisaties veroorzaakt wordt door de manier waarop hun medewerkers reizen. Jos: “Voor medewerkers zelf speelt deze trend in hun werk wat minder zo zien wij onder de inmiddels meer dan 100.000 respondenten van onze mobiliteitsonderzoeken. Hoe krijg je ze toch mee? Door van duurzame mobiliteitskeuzes de standaardoptie te maken. Bedrijven bieden bijvoorbeeld nieuwe medewerkers de eerste paar maanden alleen een OV-kaart aan en pas daarna de keuze voor een ander vervoermiddel. Of ze bieden hun medewerkers alleen maar elektrische leaseauto’s aan.”

Zo faciliteer je duurzaam reisgedrag

Met deze ontwikkelingen faciliteer je CO2-reductie:

  • Elektrisch wagenpark: “Je wagenpark elektrificeren is natuurlijk een goede manier om de CO2-uitstoot te verminderen. Het geeft een heel duidelijk resultaat. Dit heeft wel wat voeten in de aarde. Denk aan oplaadpalen, overstapbegeleiding, laadetiquette, leasekosten enzovoorts. Laat je goed voorlichten.”
  • Van snelweglocatie naar stationslocatie: “Verhuizing of fusie in zicht? Een ideaal moment om op vanzelfsprekende wijze de overstap naar OV en fietsen te faciliteren door voor een goed bereikbare stationslocatie te kiezen. Uiteraard zonder of met minimale eigen parkeergelegenheid.”
  • Actieve mobiliteit: “Zoals gezegd: het stimuleren van actieve vormen van mobiliteit zoals lopen en fietsen zorgt niet alleen voor vitalere medewerkers maar draagt zeker ook bij aan het behalen van je duurzaamheidsdoelstellingen.”

Verwennen of verliezen

“Ik zie het bij grote en kleine werkgevers: dit wordt de norm,” concludeert Hollestelle. “Als je met jouw mobiliteitsbeleid nu niet actief stuurt op flexibel, duurzaam en vitaal, loop je straks echt achter de feiten en de regelgeving aan en kan het je medewerkers kosten.”

Zakelijk reizen in cijfers

  1. 62% van de ondervraagde werkgevers vindt vitaliteit belangrijk tot zeer belangrijk (NS Benchmark).
  2. Reistijdverlies door files zal tot 2024 met 14% toenemen ten opzichte van 2018 (KIM 2019)
  3. Goede balans tussen werk en privé is naast salaris de belangrijkste arbeidsvoorwaarde (Intermediair Imago onderzoek 2018)
  4. 48% van de medewerkers woont op minder dan 15 kilometer van het werk, een prima te fietsen afstand met een gewone fiets of e-bike (KpVV-CROW).
  5. 90% van de millennials vindt bereikbaarheid met openbaar vervoer belangrijk terwijl de behoefte aan een bedrijfsauto met 33% laag is. (afstudeeronderzoek Anne Stoker).

Over Syndesmo

Benieuwd hoe je met jouw mobiliteitsbeleid slim kunt aanhaken op bovenstaande trends en ontwikkelingen? De mobiliteitsexperts van Syndesmo ondersteunen werkgevers bij het opstellen en uitvoeren van nieuw mobiliteitsbeleid. Onafhankelijk en objectief.

Meer weten? Neem contact op met mobiliteitsexpert Jos Hollestelle (0655124645).

Neem contact met mij op
Onze communicatieadviseur Linda Blankenstein interviewde Jos Hollestelle en schreef dit artikel.