030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht

Waarom u over vijf jaar de binnenstad niet meer in komt

Groen is het nieuwe grijs. Niet voor uw kleding – hoewel, je weet maar nooit waar ze nu weer mee komen -, maar wel voor uw wagenpark. De afspraken die gemaakt zijn in het Klimaatakkoord liegen er niet om: in 2025 hebben de dertig grootste steden een zero-emissie zone waar u alleen met ‘groene’ bedrijfswagens in mag. Er rijden dan volgens de overheid 50.000 elektrische bestelauto’s en 5.000 elektrische vrachtwagens rond.

Kan de blik al op groen of staan de meeste seinen nog op rood?

Slimmer en schoner…

Het wagenpark moet dus schoner. En liefst ook slimmer gepland om tijdverlies door onnodig gereden kilometers en congestie in de stad te voorkomen. Niet alleen de overheid heeft baat bij een groener wagenpark. Steeds meer bedrijven streven ook zelf duurzamer vervoer na. Omdat dit past bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Omdat dit voordelen oplevert bij het binnenhalen van opdrachten. Of zelfs omdat de overstap naar lichte elektrische voertuigen (LEVV’s) zoals een e-bakfiets geld- en tijdwinst oplevert. Zo kan Coolblue door de inzet van e-bakfietsen pakketten in een tijdvak van een uur leveren.

De wil om te vergroenen is er dus meestal wel, maar: kán het ook?

Kan dat wel?

Kijken we naar de stand van zaken op technisch gebied, dan lijkt het antwoord vooralsnog nee te zijn. De huidige actieradius van een elektrische bestelauto is ongeveer 120km. Dat moet omhoog naar 175km, wil dit volstaan voor 85% van de gebruikers. De kosten per kilometer liggen ook nog altijd 10 tot 15 cent hoger dan bij een grijze bestelauto. Om nog maar niet te spreken over het tekort aan aanbod. Maar… de ontwikkelingen gaan razendsnel. Het aanbod breidt zich bijna wekelijks uit, de eerste elektrische bestelauto’s met een bereik van 175km zijn al op de markt gesignaleerd en ook de prijs daalt gestaag.

Versnellen

Daarnaast versnelt de overheid op allerlei manieren de vergroening van het wagenpark. Ze moeten wel want zonder stimulerend beleid blijven we in het gunstigste geval in 2025 steken op een schamele 15.000 e-bestelauto’s. Zo is er vanuit het Klimaatakkoord maar liefst €185 miljoen subsidie beschikbaar, onder andere in de vorm van fiscale stimulansen (MIA en Vamil) en lokale subsidies voor de aanschaf van elektrische bedrijfsvoertuigen en laadvoorzieningen. Ook stellen steeds meer gemeenten lagere parkeertarieven in voor elektrische voertuigen en levert elektrificering van het wagenpark steeds vaker voordeel op bij aanbestedingen. Daarnaast ruimde de overheid recent een belangrijke drempel uit de weg: voor de veel zwaardere elektrische bestelbussen is geen vrachtwagenrijbewijs nodig, mits het bedrijf is aangesloten bij de Green Deal ZES.

Groen? Nu doen

Door genoemde ontwikkelingen wordt de business case voor de overstap van grijs naar groen steeds interessanter. Wacht niet te lang! Zijn er bestelauto’s aan vervanging toe of loopt de leasetermijn af? Verdiep u dan nu al in overstappen op elektrisch vervoer. Dit behelst namelijk veel meer dan alleen de aanschaf van een andere bestelauto die toevallig op elektriciteit loopt:

  1. Het betekent ritprofielen en laadmogelijkheden inventariseren: wat is het gemiddelde dagkilometrage, kan er thuis of op de zaak geladen worden? Zo bleek dat de sorteermachines bij PostNL teveel stroom gebruiken om ook nog eens de auto’s op te kunnen laden. Dit moest eerst worden opgelost.
  1. Het betekent ook de TCO calculeren, evenals de opties voor nieuwe aangepaste logistieke processen: welke subsidiemogelijkheden zijn er, loont het om –deels- over te stappen op LEVV’s zoals een e-vrachtfiets, of gebruik te maken van logistieke hubs? Voor Albert Heijn bleek het bijvoorbeeld voordeliger om 25 dieselbestelauto’s te laten ombouwen naar elektrisch.
  1. En het betekent aandacht besteden aan training van uw chauffeurs in elektrisch rijden en laden. U hoeft ook niet meteen helemaal over te schakelen: begin met een paar elektrische voertuigen om ervaring op te doen. Zo test Mitros momenteel twee elektrische bestelbussen om zich voor te bereiden op kostenneutrale omschakeling van het hele wagenpark van 37 bestelauto’s. De chauffeurs zijn hier vanaf het begin bij betrokken.

Een ‘grijze muis’ blijven is geen optie, want dan staat over vijf jaar het sein voor uw wagenpark op rood en mag u de stad niet meer in.

 

Kunt u wel wat hulp gebruiken bij de overstap van grijs naar groen? Bel of mail Dimitri Pouwels, mobiliteitsadviseur en schrijver van dit artikel.

M: 06 118 42 033

Neem contact met mij op