030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht

Thuiswerken: een ABC’tje?

Met de coronacrisis is thuiswerken opeens volkomen normaal geworden. Werknemers én werkgevers ontdekten noodgedwongen de voordelen, maar ook de nadelen van het werken thuis. De dagelijkse rit naar kantoor heeft zijn vanzelfsprekendheid verloren.

Vorig jaar bleek uit onderzoek al dat veel werknemers het helemaal zien zitten om structureel twee tot drie dagen thuis te werken. Wie beschikt over een goede werkplek en goede digitale infrastructuur kan heel veel kantoorwerk net zo goed, of zelfs beter, vanuit huis doen. Even overleggen blijkt prima te gaan via WhatsApp, Teams of Zoom. Ondertussen is er tijd om even een boodschap te doen of de kinderen op te halen. Wat vroeger of later beginnen is geen probleem, want de gemiste tijd haal je weer in als het je uitkomt. En misschien wel het belangrijkste voordeel van thuiswerken: geen reistijd meer. Niet meer in de file, geen problemen op het spoor. Zo bezien staat thuiswerken voor lekker, onbezorgd je werk doen.

Nadelen zijn er ook, waarbij het gemis aan collega’s en persoonlijk contact bovenaan de lijst staat. Ook het gebrek aan een goede werkruimte vormt vaak een probleem: door het noodgedwongen karakter van thuiswerken beschouwen veel mensen het toch als iets tijdelijks. Daar ga je je huis niet voor omgooien. Bovendien blijken mensen te weinig te bewegen. Dat lijdt al vrij snel tot geestelijke en fysieke stress.

Nieuwe balans

De voordelen van thuiswerken zijn het waard om te zoeken naar een nieuwe balans. Zeker omdat niet alleen werknemers, maar ook werkgevers inmiddels merken dat thuiswerken eigenlijk heel goed kan. Mensen doen net zo veel of zelfs meer dan in de kantooromgeving.

Deels thuiswerken wordt voor veel mensen dus een blijvertje. Vooral als het werk niet enkel thuis, maar ook op andere locaties plaats kan vinden. Maar zo’n structurele verandering van werkplek gaat niet vanzelf.

Vóór de coronacrisis waren veel mensen gewend om elke dag met hetzelfde vervoersmiddel naar het werk te gaan. Elke dag hetzelfde, zonder erover na te denken, lekker makkelijk. Door de pandemie hebben we onszelf een nieuw ritme moeten aanleren en dat zal ook weer gebeuren als coronacrisis achter de rug is. Maar dan hebben we wel met zijn allen ervaren hoe het is om op afstand en vanuit huis te werken. Werkgevers met visie kunnen die ervaringen vasthouden en uitbouwen tot Activity Based Commuting. Dat klinkt als een ABC’tje en dat is het ook.

Bewust kiezen

Het concept van Activity Based Commuting is door Syndesmo ontwikkeld om op een bewuster manier te bepalen wáár je werkt en hoe je daar komt. Elke dag kijk je opnieuw: wat ga je doen, wie ga je ontmoeten? Op welke plek en tijd kan dat het beste gebeuren? En tot slot: als je niet thuiswerkt, welk vervoersmiddel kies je dan? De fiets, het OV of de auto? De medewerker ontwikkelt zich tot een keuzereiziger. Dagelijks staan vier vragen centraal:

  1. Wat ga ik vandaag doen?
  2. Waar ga ik dat doen?
  3. Wanneer ga ik op pad?
  4. Waarmee maak ik de reis?

Wat ga ik vandaag doen?

Elke dag ziet er anders uit. Per dag bepaal je de werkzaamheden die je wilt doen. Ga je werken aan documenten? Is het nodig om een aantal mensen te bellen? Heb je een overleg en met wie? Of heb je specifieke kennis nodig van een collega? Of heb je er eenvoudigweg behoefte aan om collega’s te ontmoeten?

Waar ga ik dat doen?

Als je weet wat je gaat doen, kun je invullen wat daar de best passende werkomgeving bij is. Veel werk kan vanuit huis worden gedaan. Soms ga je naar kantoor, vooral om te overleggen met collega’s. Soms spreek je ergens op locatie af met een collega, klant of relatie. Voor overleg of werkzaamheden. Elke activiteit stelt eigen eisen aan de locatie.

Wanneer ga ik op pad?

Voor de pandemie waren de meeste mensen gewend om stipt op tijd op kantoor te verschijnen. De werkdag begon om 8.30 of 9.00 uur. Daarna bleef je de hele dag op kantoor, of je ging weg voor ‘een afspraak buiten de deur’. Inmiddels zijn we gewend om het verblijf op kantoor zo kort mogelijk te houden en buiten de spits om te reizen. Een dringende oproep was om vergaderingen tussen 10.00 en 16.00 uur te plannen en niet langer op kantoor te blijven dan strikt noodzakelijk. Dat heeft ertoe geleid dat er nauwelijks meer files zijn. Ook zijn veel mensen gaan werken op tijden die ze het beste liggen. De een werkt liefst ‘s morgens heel vroeg, de ander pakt daar graag de avond voor. Ieder mens is anders. Met Activity Based Commuting wordt dat erkend en gewaardeerd.

Waarmee maak ik de reis?

Wie vroeger altijd met auto of trein naar het werk ging, wordt nu keuzereiziger. Afhankelijk van de werklocatie(s) op een dag, kies je het meest geschikte vervoersmiddel. Niet weer standaard in de auto stappen, maar even nadenken voordat je dat doet. Wil je onderweg werken of stukken bestuderen? Als de werkplek per trein bereikbaar is, kies je het OV. Vaak is het heerlijk om het voor- en natraject per (OV-)fiets af te leggen. Moet je op diverse plekken zijn en liggen de stations ver weg? Dan ligt de auto voor de hand. Ook als je de reistijd wilt benutten om  telefoontjes te plegen, biedt een auto vaak meer rust dan de trein. Een stap verder ligt de keuze tussen privé-auto, leaseauto of deelauto.

Keuzewerkers

Met dit ABC worden medewerkers niet enkel keuzereizigers, maar vooral ook keuzewerkers. Lijkt dat een bijna ideale situatie? Bedenk dan dat je daar als werkgever actief op moet sturen. Syndesmo helpt daarbij. Lees ook het artikel over de TPOW-piramide, die omschrijft hoe je komt tot Tijd en Plaats Onafhankelijk Werken. Of download hulpmiddelen als onze checklist voor de thuiswerkplek en de factsheet over de fiscale mogelijkheden. Zo bouw je thuiswerken uit tot een ideale vorm van locatie-onafhankelijk werken.

Download het inspiratiepaper ‘8 verrassende inzichten over thuiswerken’

Als organisatie haal je het meeste rendement uit thuiswerken als je gebruik maakt van deze 8 verrassende inzichten!

Laat je gegevens achter en je ontvangt het inspiratiepaper direct in je mailbox.

Mailadres*

Voornaam

Achternaam

Organisatie

Door dit formulier te verzenden, ga je akkoord met ons privacybeleid. privacybeleid


Bedankt voor je interesse! Je ontvangt het inspiratiepaper direct in je mailbox.

Bekijk ook

Over Syndesmo

Syndesmo ondersteunt werkgevers bij het maken van strategische keuzes in hun werk- en mobiliteitsbeleid. Eens sparren over de mogelijkheden van ABC’tjes voor jouw organisatie? Neem dan contact op met organisatie- en veranderexpert Mirjam de Keizer (06 4101 7050).

Neem contact met mij op