030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht
Elektrische Bestelbus

SynLab EV-bestel: ‘vervanging voertuig vaak makkelijkste onderdeel’

‘In het verleden pasten we steeds de auto aan het werk aan, nu moeten we het werk aan de auto aanpassen. Hoe zorgen we dat de monteur zijn werk optimaal kan doen? Die bestelauto is zijn werkplek.’ Tijdens het SynLab EV-bestel op 15 december wisselden een aantal werkgevers kennis en ervaring uit over de elektrificatie van hun grijs-kenteken wagenpark.  

 

Wat is het alternatief?

‘We moeten en we willen onze mobiliteit verduurzamen, maar dan moet er wel een passend elektrisch alternatief zijn’ aldus de deelnemers. Allemaal lopen ze daarbij tegen diverse uitdagingen aan. Zoals de noodzaak van een groot laadvermogen (‘onze auto’s zijn zwaarbeladen met materieel’), accucapaciteit (‘we rijden het hele land door voor storingsdiensten, ook ’s nachts’), laadfaciliteiten (‘geef je alle medewerkers eigen laadfaciliteit thuis voor hun bus? En kan dat wel?’) en bedrijfsspecifieke eisen (‘wij hebben een koeling nodig’). 

 

Van proberen kun je leren

Hoe laten we ondernemers kennismaken met de e-bestelauto? Samen met Breikers ontwikkelden we een probeeractie. Ondernemers konden drie dagen een auto testen inclusief een tijdelijk mobiel laadpunt en kregen een TCO-berekening. Vooral het totaalpakket scoorde goed, al vonden de deelnemers drie dagen wel erg kort. 


Yunex
 Traffic (voorheen Siemens Mobility) deed een pilot van een maand om te ontdekken waaraan een EV-bestelbus moet voldoen om het werk goed te kunnen blijven uitvoeren. Een vrijwilliger testte de Vivaro. Uitdagingen: elke bus heeft een vaste gebruiker en gaat mee naar huis. Monteurs draaien storingsdiensten door het hele land en zijn dan 24/7 inzetbaar. Ook moet een storing binnen een paar uur opgelost zijn. 

De kleine pilot liet zien dat laadvolume en range voldoen zijn, maar de huidige laadsnelheden nog niet: ‘40 minuten stilstaan onderweg aan de snellader is te lang, reistijd is werktijd.’ Hoewel het comfort van elektrisch rijden groter is, is dit specifieke EV-alternatief nog niet geschikt voor inzet in dit type landelijke storingsdiensten. Wel leerde Yunex belangrijke lessen:

  • Kijk eens goed wat je meeneemt en of je dat allemaal echt nodig hebt.
  • Langere gewenningsperiode (6 tot 10 weken) nodig.
  • Vertrouwen creëren is essentieel: zorg voor achtervang, goede uitleg voertuig (dus ook tips over laden onderweg, niet alleen over voertuig zelf), goede technische begeleiding.
  • Kijk naar oplossingen op maat, dezelfde e-bestelauto past niet bij iedereen.

Kan dat ook slimmer?

De Synlab-deelnemers zijn allemaal volop bezig met nadenken en testen hoe hun bedrijfsvervoer anders, duurzamer en innovatiever kan:  


Alliander
: ‘We overwegen ook het ombouwen van personenauto’s naar bedrijfsauto, dat kan soms al vrij eenvoudig met een ladeplank i.p.v. hoedenplank. Kijk ook naar de omgeving waar je werkzaamheden uitvoert. Wij zetten bijvoorbeeld een container op de bouwlocatie neer met accu’s die stroom leveren aan de auto’s.’   


Bidfood
: ‘We kijken naar wat er op de markt is en testen daarmee. Zo testen we met vrachtfietsen en starten we met een pilot voor vervoer over water en met LEV’s voor het laatste stuk naar en in de binnenstad.’  


ANWB: ‘Misschien moeten we klanten bij een pechmelding de keuze geven: wil je duurzaam geholpen worden en even wachten of wil je meteen geholpen worden?’ 
 


Pantar
: ‘Misschien kunnen we groenafval ophalen en de groenmedewerkers vervoeren wel losknippen van elkaar. Dat scheelt weer gewicht.’  


Waterschap De Dommel: ‘Wij leasen voor korte termijnen zodat we snel kunnen inspelen op technische ontwikkelingen in de markt. En we plannen efficiënter door storingen op afstand uit te lezen.’
 

Conclusie

Er zijn misschien beperkingen bij het vinden van een goed EV-alternatief maar kijk vooral naar wat er allemaal wel kan. Daarbij draait verduurzaming om meer dan elektrificatie alleen. Hoe sta je als organisatie in die transitie: gaat het primaire proces voor alles of zijn daar ook veranderingen in mogelijk? Als je met een schone lei kon beginnen, wat zou je dan anders doen? Het vervangen van een voertuig is vaak het makkelijkste onderdeel. De uitdaging zit vooral in menselijk gedrag, kijk daarbij niet alleen naar de berijders maar ook naar het management, bedrijfsproces en bedrijfscultuur. Gedrag is de knop waar je aan moet draaien voor een succesvolle overstap op elektrificatie.  

Meer lezen over elektrificatie van je grijs-kenteken wagenpark?

Succesvol overstappen naar een elektrisch wagenpark

Download deze inspiratiepaper

Meer weten of direct aan de slag?

Neem dan contact op met EV-expert Patrick Langevoort.