030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht

Medewerkers laten overstappen op elektrisch rijden? Zo moet het wel/ niet

Een week lang reden verschillende verslaggevers van BNN/VARA’s Kassa voor het eerst in een elektrische auto. Hun ervaringen hielden ze bij in een vlog. Als je die ziet, krijg je echt het idee dat je wel gek moet zijn om voor een elektrische auto te kiezen. Voorkom deze ervaring: wil je als werkgever een succes maken van elektrisch rijden in je organisatie, bied dan niet alleen een auto aan, maar investeer ook in de gedragskant.

Gemiste kans voor Kassa

Het beeld dat in de vlogs ontstaat is dat laadpalen nooit werken, niet beschikbaar zijn en de actieradius veel te beperkt is. Als je dit ziet krijg je echt het idee dat je wel gek moet zijn om voor een elektrische auto te kiezen. Jammer! Wat het wel goed laat zien is dat de overstap van fossiel naar elektrisch nog niet zo vanzelfsprekend is. Het vraagt echt om ander gedrag en enige handigheid van de berijder.

Om een succes te maken van elektrisch rijden in je organisatie, bied je niet alleen een auto aan, maar investeer je ook in de gedragskant. Bied bijv. een training aan, benoem ambassadeurs binnen de organisatie die al veel ervaring hebben en collega’s op weg willen helpen, investeer in elektrische deelauto’s zodat medewerkers laagdrempelig ervaring op kunnen doen, etc. Kortom: voorkom de ervaring die de Kassa verslaggevers nu hebben, want die zie je de komende 5 jaar niet meer in een elektrische auto.

Zo werkt het wél bij Enexis

Enexis stimuleert elektrisch rijden op allerlei manieren. Dat resulteert in al meer dan 150 elektrisch rijdende medewerkers. Om nog meer mensen in een e-auto te krijgen, starten ze een campagne richting medewerkers die in de komende 5 maanden hun leaseauto mogen vervangen. Waarom zo vroeg? Juist omdat er veel op een medewerker af komt die elektrisch wil gaan rijden: hoe regel ik de laadpaal thuis? Wat moet er in mijn meterkast wijzigen? Hoe zit dit dan met die vakantieauto? Is die actieradius wel passend bij mijn situatie?

“Regelingen, voorzieningen en de inzet van gedragsveranderende middelen zorgen ervoor dat Enexis medewerkers massaal elektrisch rijden omarmen.”

Dit is een mooi voorbeeld van een organisatie regelingen waar (zeer stimulerend om elektrisch te rijden), voorzieningen (o.a laadpalen thuis en op kantoor worden geregeld) en gedrag (o.a. deze campagne, maar ook team commitments om CO2 te reduceren, wekelijkse skype-sessies over elektrisch rijden) elkaar versterken.

Voordelige regelingen voor e-leaserijders

Medewerkers die kiezen voor een elektrische leaseauto, genieten extra voordelen zoals:

  • Hoger leasebedrag dan voor brandstofauto’s
  • Volledige onkostenvergoeding voor het laden (ook thuis)
  • Voordelige vakantieauto-regeling, waarbij medewerker vier weken per jaar tegen een voordelig tarief gebruik kan maken van een huurauto
  • Het meest uitgebreide servicepakket bij de leasemaatschappij

Speciale voorzieningen

  • Speciale parkeerplaatsen gereserveerd voor elektrische auto’s bij Enexis-vestigingen
  • Een eigen laadpaal voor thuis, vergoed en geregeld door Enexis
  • Laadvoorzieningen bij alle vestigingen
  • Wie onverhoopt stil komt te staan door een lege accu, kan via de helpdesk van Leaseplan een beroep doen op de ophaalservice. Deze service zorgt ervoor dat medewerker en auto thuis of naar een snellader gebracht worden.

Zo pas je gedrag aan

  • Mail en nieuwsbrieven naar medewerkers die komende 5 maanden een nieuwe leaseauto mogen uitzoeken. Met uitgebreid aandacht voor de voordelen, rekenmodel, stappenplan, modellen, proefrit, laadapps enz.
  • wekelijkse Skypesessies met adviseur vervoersmobiliteit
  • Ambassadeurs: collega’s vertellen over hoe elektrisch rijden bevalt

Jos Hollestelle

Kun je wel wat hulp gebruiken bij de overstap naar elektrificering van je wagenpark en ‘e-minded’ krijgen van je medewerkers? Bel of mail Jos Hollestelle, mobiliteitsexpert en schrijver van dit artikel.

M: 06 551 246 45

Neem contact met mij op