030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht

Onze Ruud is 12,5 jaar in dienst

Zeg je Syndesmo, dan zeg je eigenlijk ook meteen Ruud. En onze Ruud is dit kwartaal maar liefst 12,5 jaar bij ons. Collega Debora vroeg hem het hemd van het lijf!

Ruud de Groot - Syndesmo
Debora Kole - Syndesmo

Feliciteer Ruud

Stuur een email

Je zit alweer 12,5 jaar bij ons. Vertel eens, hoe is jouw rol binnen het bedrijf veranderd in die tijd?

Als je kijkt naar de 30 jaar dat ik werk, met 17,5 jaar bij Capgemini en nu al 12,5 jaar hier bij ons, zou je zeggen dat ik heel wat veranderingen heb gezien. Maar aan de andere kant is er weinig veranderd.

Zo ben ik binnen Syndesmo eigenlijk altijd adviseur mobiliteit geweest. Die rode draad is hetzelfde gebleven, ook al zijn we van mobiliteit in combinatie met ‘het nieuwe werken’ verschoven naar hybride werken. De focus op mobiliteit is wel altijd gebleven. 

Intern heb ik verschillende rollen gehad. Zodra we een vastere rolverdeling hadden, leidde ik al snel het Syndesmo-team. Toen had ik een periode geen managementrol, en heb ik  de verhuizing naar ons nieuwe kantoorpand begeleid. Daarna zat ik een tijd in de directiestoel, en nu ben ik weer terug als teamleider. Die afwisseling en flexibiliteit in rollen past bij ons. Zo zorgen we ervoor dat iedereen zich kan ontwikkelen op een manier die bij hem of haar past. 

Wat zijn de projecten waar je aan gewerkt hebt die je nog steeds zijn bijgebleven? En wat voor impact hebben ze gehad? 

Dan denk ik meteen aan ANWB en Saxion. 

Bij de ANWB vond ik het gaaf dat we de grootste mobiliteitsorganisatie van Nederland mochten helpen met het opzetten van nieuw beleid. We hebben het niet alleen over de contouren van het beleid, maar ook over de implementatie ervan, voor alle merknamen van ANWB. Dit alles in de bijzondere tijd van de coronacrisis. Het was een uitdaging om voor alle merknamen binnen ANWB te werken, maar dankzij corona kon dat gemakkelijk met iedereen online. Het project ging als een speer, en het was geweldig om daaraan mee te werken.

Dan Saxion, daar heb ik ook fantastische herinneringen aan. De uitrol van A tot Z was bijzonder in zijn soort, zeker gezien het type organisatie. De ANWB staat bekend als dé mobiliteitspartij. Bij Saxion is dat anders. Saxion is een prominente speler in het hoger onderwijs. Het werken met publieke organisaties zoals scholen en de zorg, dat heeft iets speciaals. Het is maatschappelijk relevant om juist deze sectoren te helpen vooruitgaan. Ik vind het dan ook echt mooi dat we nu steeds meer zorginstellingen helpen aan beter mobiliteitsbeleid. Het is relevant om zulke organisaties te ondersteunen en ze te helpen in hun duurzaamheidsambitie, zonder dat het meteen een vermogen kost.

Ik denk ook met warme gevoelens terug aan ons project bij Vitens. Dat was de eerste keer dat we een aanpak introduceerden, die nu de standaard is in onze manier van werken. We begonnen met de grove lijnen en organiseerden workshops rondom de Gouden Cirkel ( ‘why, how, what) van Simon Sinek. Bij Vitens hebben we die voor het eerst echt in de praktijk gebracht. Dat zijn de klanten die je bijblijven. En het mooie is dat Vitens vandaag de dag nog steeds een opdrachtgever van ons is.

Welke interne projecten zijn je bijgebleven? 

Er zijn zeker momenten die me bijblijven en waar ik heel tevreden over ben. De verhuizing naar ons nieuwe kantoor was echt een mijlpaal. Dat was een complex proces met de nodige obstakels, maar de manier waarop we het samen hebben aangepakt en hoe we het nieuwe kantoor hebben ingericht, daar kijk ik met plezier op terug.

Maar waar ik echt trots op ben, is hoe we corona hebben doorstaan. Ik was sinds januari 2020 directeur, en toen brak de pandemie los. Het feit dat we die periode niet alleen hebben overleefd maar ook hebben omgezet in kansen, daar ben ik trots op. We zagen hoe bedrijven worstelden met hun vaste reiskostenvergoedingen en hoe wij daar slim op inspeelden. De crisis heeft het hybride werken een boost gegeven. Die verschuiving van ‘dat kan niet’ naar ‘hoe kunnen we dit mogelijk maken’, daar hebben wij een sleutelrol in gespeeld.

Een bijzonder moment was in mei, toen ik een rondje langs alle collega’s thuis heb gemaakt om iets persoonlijks af te geven. Iedereen legde een cadeautje klaar voor de volgende collega. Dat was echt een moment van verbinding, van IJmuiden tot aan Zwolle. 

En niet te vergeten: we hebben de omzet van ons team flink laten groeien de afgelopen jaren. Het einde is nog lang niet in zicht, en dat geeft energie voor de toekomst.

Hoe denk je dat de mobiliteitsindustrie zich heeft ontwikkeld sinds je bij het bedrijf begon?

Als ik terugkijk, is de verschuiving naar het ‘nieuwe werken’ een opvallende ontwikkeling. Het is een vast onderdeel van ons mobiliteitsadvies geworden. We begonnen ooit als een bureau dat zich richtte op werken en reizen, en al snel kozen we ervoor om ons puur op mobiliteit te focussen. Maar het idee van ‘anders werken’ bleef, want niet reizen is heel duurzaam. Deze verandering zie je terug in onze standaard maatregelpakketten. Er is nu echt aandacht voor.

Mobility as a Service (MaaS) is een andere grote ontwikkeling die tot wasdom is gekomen. Bij Capgemini waren we al bezig met een voorloper van de huidige MaaS-oplossingen. Het idee dat we toen hadden, dat zie je nu echt tot bloei komen, met de focus op deeldiensten en de verschuiving van bezit naar gebruik. Vooral in de Randstad zie je dat MaaS-platforms goed aanslaan.

Elektrisch rijden is ook zo’n ontwikkeling die je overal ziet, en dat komt altijd terug in onze adviesopdrachten. Het gaat niet meer alleen om flexibiliteit of kosten; duurzaamheid staat nu op de voorgrond. Elke organisatie heeft tegenwoordig wel de ambitie om duurzaam te zijn, want zonder die ambitie ben je niet aantrekkelijk op de arbeidsmarkt. Duurzaamheid is hét onderwerp van nu. Het is complex, en het is mooi dat wij bedrijven kunnen helpen op dat thema. 

We hebben onze focus echt verlegd naar duurzame mobiliteit. Dat is wat de markt vraagt en wat wij bieden. Wat ik vroeger zag als ‘mobiliteit’, beschouw ik nu als ‘duurzame mobiliteit’. Voor mij is dat mobiliteit die werkt, nu en in de toekomst. 

Wat maakt het werken bij Syndesmo zo leuk? 

De collega’s. De sfeer en cultuur zijn open en warm. Er is echt ruimte voor iedereen om zichzelf te zijn, en zo voel ik dat ook. We delen lief en leed met elkaar en dat maakt het speciaal.

En dan het onderwerp waar we elke dag mee bezig zijn; dat spreekt me enorm aan.

Bij Capgemini, waar ik ooit begon, ben ik min of meer toevallig in de verkeerswereld beland. Ik was daar bezig met verkeersmanagementsystemen en ik heb altijd al iets gehad met wielen en verkeer. Ik werd daar de teamleider voor dynamisch verkeersmanagement en daar begon ik ook het nieuwe werken bij te betrekken. Bij de overstap naar Syndesmo heb ik het IT-deel losgetalen. Ik vind mensen interessanter dan computers. Geef mij maar de mobiliteit en het werken. De mens in het dagelijks leven die werkt en daar ook heen moet, dat vind ik interessant. 

Mobiliteit is fascinerend en het moet vooral leuk zijn. Niemand vindt in de file staan leuk, dus we moeten manieren vinden om dat te vermijden en te zoeken naar andere vervoersmogelijkheden.

Het mooie is dat we mensen willen helpen om dat ene uur verplaatsing per dag waar we allemaal behoefte aan hebben op een duurzame manier in te vullen. En dat vind ik het allermooiste aan wat we doen.

Onze Ruud is 12,5 jaar in dienst

Feliciteer Ruud

Stuur een email