Met bijna 3.000 medewerkers behoort de Siemens Groep tot de grootste ondernemingen op elektrotechnisch en technologisch gebied in ons land. “Ons mobiliteitsbeleid en leasebeleid was na 10 jaar aan herziening toe én we wilden ons beleid aanpassen aan onze duurzaamheidsdoelstellingen. Daarvoor hadden we een expert uit de markt nodig, een partij met aantoonbare ervaring. Wij kozen voor samenwerking met Syndesmo”, vertelt HR-directeur Remi Smeets.
Begeleiding directie
“Ons leitmotiv was CO2-reductie. Ruud de Groot en Ronald Postma begeleidden de directie om te bepalen hoe we dit voor elkaar moesten krijgen. We richtten ons daarbij al snel op lease; op OV en fiets scoorden we al heel goed door onze OV-locatie. De uitkomsten van de workshops vertaalden we samen met HR en autobeheer in een integraal plan zodat wij de CO2-reductie van 20% in 5 jaar ook daadwerkelijk zullen bereiken.”
Nieuwe en aangescherpte maatregelen
Sommige maatregelen waren in het verleden al bepaald, maar hadden een nieuwe impuls nodig. Andere onderwerpen scherpten we aan. Zo maakten we in het verleden geen onderscheid tussen zakelijke en privékilometers, nu wel. Ook kozen we voor een aantal nieuwe maatregelen, zoals normering van het privégebruik van de lease-auto. Ook kunnen medewerkers nu het restbedrag uitgekeerd krijgen als zij goedkopere auto kiezen dan de leasevorm.”
Verbinding zoeken
“Voordeel van het inschakelen van een externe partij als Syndesmo is dat het heel snel duidelijk werd waar winst te behalen. Ze hebben een enorme kennis van de markt en konden snel aangevenwat de consequenties zijn van bepaalde maatregelen. Het was erg prettig dat ze zoveel ervaring hebben en daardoor snel kunnen schakelen. Misschien hadden we het ook allemaal zelf wel kunnen bedenken maar dat had ons veel meer tijd gekost. De samenwerking met Ronald en Ruud verliep ook heel prettig, ze werken pro-actief, begripvol en oplossingsgericht en leveren maatwerk. Ze zoeken continu de verbinding tussen wat allemaal mogelijk is en wat haalbaar is gezien de cultuur binnen ons bedrijf.”
Lees ook het artikel ‘Nieuw beleid met zachte dwang’ in Fleet & Mobility (blz. 10 en verder)