030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht
Mobiliteitsbeleid FrieslandCampina

FrieslandCampina: duurzaam en sociaal mobiliteitsbeleid

Uitgebreid praktijkvoorbeeld van onze klant FrieslandCampina over hoe zij hun nieuwe mobiliteitsbeleid hebben vormgegeven. Wij brachten onder andere hun mobiliteitssituatie in kaart, adviseerden over het nieuwe beleid en verzorgden een workshop. Binnenkort publiceert het FD een dubbelinterview met Syndesmo’s Ronald Postma en FrieslandCampina’s Arjen Juurlink over het mobiliteitsbudget. Vooruitlopend hierop vast dit artikel dat verscheen via Fleetwise en AWVN.

Arjen Juurlink, Senior Specialist Compensation & Benefits bij Friesland Campina, is verkozen tot Mobiliteitsmanager van het jaar 2017. De jury was met name onder de indruk van de ‘sociale agenda’ van Juurlink. Sinds begin dit jaar hanteert het bedrijf een nieuw mobiliteitsbeleid dat groener en veiliger rijden en reizen stimuleert. “We realiseren hiermee een gedragsverandering zodat onze medewerkers vanzelf slimme, bewuste keuzes maken”, aldus Juurlink.

In een toelichting aan spreekstalmeester Wilfred Genee benadrukte de mobiliteitsmanager dat het nieuwe mobiliteitsbeleid van Friesland Campina naadloos aansluit op de duurzaamheidsdoelstellingen van de organisatie. Afspraken die allemaal zijn omvat in een zogenaamde ‘sociale agenda.’ Er is bovendien meer grip op de kosten, doordat er een beperkt merkenbeleid is ingevoerd (7 merken, de exoten zijn eruit gehaald) en er een strakke toewijzing is van leaseauto’s. Tegelijkertijd betekent mobiliteit nog wel vrijheid bij Friesland Campina, benadrukt Juurlink. “Als je bij ons een auto wilt waarmee je als eerste bij een stoplicht kan wegsprinten, prima. Maar daar word je dan wel op afgerekend. We stimuleren mensen op die manier bewustere en slimmere keuzes te maken ten aanzien van hun mobiliteit.”

1. Waarom koos FrieslandCampina voor Shuttel?
“In juni 2015 kwamen we in contact met Shuttel en Pon. Ons mobiliteitsbeleid moet aansluiten bij onze corporate doelstellingen over Duurzaamheid en Safety. Samen met Shuttel hebben we een visie op integrale mobiliteit ontwikkeld. Deze visie hebben we vertaald in het mobiliteitsbeleid voor de leasepopulatie binnen FrieslandCampina. We willen graag dat werknemers meer eigen verantwoordelijkheid nemen. In de automotive en ook bij Pon, zie je een switch in denken over de auto als asset naar denken in mobiliteit. Shuttel is een strategische partner die ons helpt mobiliteit te faciliteren. Doel is om medewerkers slimme en bewuste keuzes te laten maken door middel van een persoonlijk mobiliteitsbudget. We troffen elkaar op het juiste moment. Zelfs de grootste vervoerders van het land komen informeren hoe wij onze mobiliteit geregeld hebben.”

2. Hoe wordt Shuttel gebruikt? Kunnen medewerkers alle vervoersvormen gebruiken?
“De eerste vraag moet zijn: Wanneer en waar werk ik vandaag? Kan ik vandaag contact hebben via de mail of via Skype? En als ik moet reizen, neem ik de trein of pak ik de auto? We hebben ons technische beheer om thuiswerken mogelijk te maken goed op orde. Door slimmer en bewuster in te kopen realiseren we een forse besparing op onze mobiliteitskosten. Van de medewerkers die nu instromen, kiest de helft bewust voor een kleinere auto omdat ze minder bijtelling betalen en dus geld, of budget overhouden. Bij ons mag je met de leaseauto 12.000 privé-kilometers maken per jaar. Rijd je minder, dan houd je geld over van je budget. Sinds oktober geven we ook onze non-lease werknemers een mobiliteitsbudget voor woon-werkverkeer. Moeten zij zakelijk rijden, dan willen we bijvoorbeeld openbaar vervoer of Greenwheels-achtige oplossingen aanbieden.”

3. Hoe werkt het administratief gezien?
”Voor de werking van het individuele mobiliteitsbudget is een adequate rittenadministratie nodig. Dat is noodzakelijk om de gereden kilometers inzichtelijk te krijgen en een verdeling te maken naar zakelijk, woon-werk of privé kilometers. Alle leaseauto’s hebben dan ook een rittenregistratiesysteem aan boord.”

4. Welke rol speelt de factor veiligheid binnen FrieslandCampina?
“Safety staat bij ons op nummer 1 en road safety is daar een belangrijk onderdeel van. Om veilig reizen te stimuleren krijgen alle leaserijders periodiek e-learnings aangeboden en een rijvaardigheidstraining van twee uur om veiliger en duurzamer te kunnen rijden. Bewustwording is hier het sleutelwoord.”

5. Hoe ziet u de toekomst van FrieslandCampina tegemoet aangaande de mobiliteit?
“Meer en meer collega’s krijgen een mobiliteitsbudget om zelf hun vervoer te organiseren. Daarnaast willen we onze leaseauto’s voorzien van Greenwheels-techniek. Uiteraard gebeurt dit op basis van vrijwilligheid. Op deze manier kunnen de leaseauto’s gebruikt worden door andere werknemers, in plaats van stil te staan op ons parkeerterrein. Hiermee stimuleer je dat mensen hun eigen, oudere en vervuilendere auto laten staan.”

Bron: oa. Fleetwise

Lees ook de zeer uitgebreide case op AWVN over oa deze onderwerpen uit het mobiliteitsbeleid van FrieslandCampina

  • beperking privékilometers
  • beperking functionele leaseauto’s
  • stimuleren keuze goedkopere auto, goedkoper tanken
  • ritregistratie
  • mobiliteitscoach
  • pilot, betrekken OR
  • mobiliteitsregeling voor niet-leaserijders
  • Greenwheels