Ga jij verder met de overstap naar een volledig elektrisch wagenpark voor jouw organisatie? Maar twijfel je waar te beginnen? De makkelijke opties wel ingevuld? Weet je van welke subsidiemogelijkheden je gebruik kunt maken, zoals de MIA, KIA, Vamil en e-bestelsubsidie? Voldoende laadpalen beschikbaar? De juiste laadpalen beschikbaar, bijvoorbeeld AC, DC of HPC? Bang voor laadpaalklevers? Toch liever een mobiliteitsbudget in plaats van een vloot aan lease auto’s? Er zijn meer opties dan ooit. En de transitie naar bijvoorbeeld een grijs elektrisch wagenpark lijkt daarmee haalbaarder dan ooit. Maar is dat ook zo voor jullie primaire proces? Zit jij met vragen? In dit artikel vind je antwoorden.
Verduurzaming van het wagenpark. Waarom?
De noodzaak om over te stappen naar een elektrisch wagenpark zal voor velen duidelijk zijn. Het klimaat schreeuwt om verduurzaming. Dat werd onlangs weer bevestigd door de conclusie van het IPPC. Dichter bij huis is in het klimaatakkoord van 2019 al opgenomen dat de 40 grote steden van de grotere gemeenten vanaf 2025 niet langer toegankelijk zullen zijn voor vrachtverkeer en bestelauto’s met verbrandingsmotoren. En dat is sneller dan veel ondernemers denken. Hier op tijd aan beginnen is niet alleen verstandig omdat zo’n transitie tijd kost, er valt nu ook (extra) winst te behalen. Zo zijn busbanen soms toegankelijk voor schoon vervoer en worden steeds vaker tenders uitgezet met zero-emissie voorwaarden. Bovendien speelt in het kader van duurzaamheid reputatie een grote rol. Wat nu nog onderscheidend is, is straks normaal. De essentie: het is hoog tijd om uit te zoeken wat er komt kijken bij een definitieve overstap naar een wagenpark met elektrische voertuigen.