030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht

Elektrisch wagenpark

Ga jij verder met de overstap naar een volledig elektrisch wagenpark voor jouw organisatie? Maar twijfel je waar te beginnen? De makkelijke opties wel ingevuld? Weet je van welke subsidiemogelijkheden je gebruik kunt maken, zoals de MIA, KIA, Vamil en e-bestelsubsidie? Voldoende laadpalen beschikbaar? De juiste laadpalen beschikbaar, bijvoorbeeld AC, DC of HPC? Bang voor laadpaalklevers? Toch liever een mobiliteitsbudget in plaats van een vloot aan lease auto’s? Er zijn meer opties dan ooit.  En de transitie naar bijvoorbeeld een grijs elektrisch wagenpark lijkt daarmee haalbaarder dan ooit. Maar is dat ook zo voor jullie primaire proces? Zit jij met vragen? In dit artikel vind je antwoorden.

Verduurzaming van het wagenpark. Waarom?

De noodzaak om over te stappen naar een elektrisch wagenpark zal voor velen duidelijk zijn. Het klimaat schreeuwt om verduurzaming. Dat werd onlangs weer bevestigd door de conclusie van het IPPC. Dichter bij huis is in het klimaatakkoord van 2019 al opgenomen dat de 40 grote steden van de grotere gemeenten vanaf 2025 niet langer toegankelijk zullen zijn voor vrachtverkeer en bestelauto’s met verbrandingsmotoren. En dat is sneller dan veel ondernemers denken. Hier op tijd aan beginnen is niet alleen verstandig omdat zo’n transitie tijd kost, er valt nu ook (extra) winst te behalen. Zo zijn busbanen soms toegankelijk voor schoon vervoer en worden steeds vaker tenders uitgezet met zero-emissie voorwaarden. Bovendien speelt in het kader van duurzaamheid reputatie een grote rol. Wat nu nog onderscheidend is, is straks normaal. De essentie: het is hoog tijd om uit te zoeken wat er komt kijken bij een definitieve overstap naar een wagenpark met elektrische voertuigen.

Een elektrisch wagenpark betekent gedragsverandering. Hoe krijg je medewerkers mee?

Bij het overstappen naar een elektrisch wagenpark heb je te maken met mensen, en die zijn allemaal verschillend. Tel hierbij op dat het gaat om veel verschillende belanghebbenden, en de focus verplaatst zich al snel van techniek naar gedrag. Aan elektrisch rijden kleven echte nadelen, zo is bereik en trekkracht van de auto een oprechte zorg van medewerkers die graag met de caravan op vakantie willen. Andere vormen van weerstand komen meer voort uit onwetendheid. Denk hierbij aan fabeltjes zoals; “elektrisch rijden is toch duurder?”. Of “een elektrische auto is helemaal niet beter voor het milieu!”.

Herken je deze weerstand? Speel dan onze Bingo!

9 fabeltjes omtrent elektrisch rijden

Download het Bingo!-spel

Elektrisch rijden bezwaren

Weerstanden zijn goed te overkomen door middel van goede communicatie. Besteed in je communicatie aandacht aan de volgende drie basisprincipes, en de eerste stap naar een succesvolle transitie is gezet:

  1. Besteed aandacht aan de nadelen, zorgen en bezwaren van elektrisch rijden
  2. Neem de bezwaren van mensen serieus, zorg dat ze zich gehoord voelen. Ook als de bezwaren feitelijk ongegrond zijn
  3. Zorg voor een helder verander verhaal: waarom gaan we over op elektrisch rijden, waarom vinden we een elektrisch wagenpark belangrijk? Dit is ook de verantwoording voor het feit dat je een aantal nadelen accepteert.

Met deze basisprincipes in gedachten kan de transitie worden ingezet. De overgang zal uit praktische overwegingen echter zelden in één keer plaatsvinden. Dat is niet erg, want dat biedt een mooie gelegenheid om de early adopters, degenen die staan te popelen om elektrisch te gaan rijden, onder begeleiding een goede ervaring te geven. Hierdoor worden zij ambassadeurs van elektrisch rijden. Zij verspreiden vervolgens een positief geluid door de organisatie. ‘Wat zijn ze stil’ en ‘ruim’, en ‘die actieradius is dik in orde’. Dit voor elkaar krijgen gaat echter niet vanzelf. Geef niet alleen een elektrische auto, investeer ook in de gedragskant. Denk aan het geven van een training, goede begeleiding bij het installeren van een laadpaal, of het opdoen van ervaring in een deelauto. Onbekend maakt immers onbemind.

Hoe krijg je de medewerkers mee in de transitie naar elektrisch rijden? Download de 6 tips.

Elektrisch rijden: hoe krijg je de medewerkers mee?

Download de 6 tips

KIA, MIA, VAMIL? Welke voordelige regelingen zijn er voor een elektrisch wagenpark?

Ook weinig zin om de KIA, MIA en VAMIL-regelingen uit te pluizen? Kun je KIA en MIA nu wel of niet combineren? Zijn er doelgroep specifieke subsidies? En hoeveel bespaart het precies? Je bent niet de enige met dergelijke vragen bij het overstappen naar een elektrisch wagenpark. Fiscaliteiten staan ook niet in Jip- en Janneke-taal beschreven. Grotere bedrijven hebben hier mensen voor, maar ondernemers die het zelf moeten doen stellen het liever uit. En dat is zonde. Dankzij allerlei subsidies en investeringsaftrekken kan elektrisch rijden zelfs goedkoper zijn dan rijden op fossiele brandstoffen. Duurzamer, en goedkoper? Hoe dan?

De Total Cost of Ownership kan lager uitvallen dankzij besparingen op tanken en lagere onderhoudskosten, maar ook door de huidige gunstige regelingen zoals de SEBA en MIA, respectievelijk aanschafsubsidie en investeringsaftrek. Hieronder vind je een opsomming van de belangrijkste regelingen op een rijtje.

SEBA: Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s. Deze subsidie is zowel beschikbaar voor het kopen of leasen van een nieuwe volledig emissieloze bedrijfsauto. Deze moet voldoen aan enkele voorwaarden.

Dit resulteert in 10% korting, of maximaal € 5000 euro per bedrijfswagen.

Bijtelling: Het elektrisch rijden van een auto of E-bike zorgt voor een lagere bijtelling. Ook laadkosten mogen vergoed worden en er bestaan regelingen voor bijvoorbeeld een vakantieauto. Deze hebben wij op een rijtje gezet in het volgende artikel: Fiscaliteiten elektrisch rijden – Factsheet

Voor elektrische auto’s ontwikkelt de bijtelling zich van 4% in 2019 naar 22% in 2026

EIA: Energie Investerings-Aftrek. Bij een investering die gebruik maakt van energiezuinige technologie, zorgt voor reductie van co2, of duurzame energie zelf: 45% van de investering is aftrekbaar van de fiscale winst. Wel moet deze investering voldoen aan enkele voorwaarden, bekijk deze op de website van het RVO.

Een voordeel van gemiddeld 11% op bijvoorbeeld elektrische auto’s, zonnepanelen of led verlichting.

MIA & VAMIL: Milieu Investeringsaftrek (€ 114 miljoen) & Willekeurige Afschrijving Milieu Investeringen (€ 25 miljoen). De MIA gaat niet zozeer alleen om energie of Co2, maar om investeringen die verder gaan dan de verplichte voorschriften om het milieu ten goede te komen. Ook deze regeling is te gebruiken voor elektrificatie van het wagenpark. Maar de regeling kan ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld productieapparatuur in de biomassa.

Indien er geen EIA gebruikt is voor de investering en deze voldoet aan bepaalde voorwaarden, kan er gemiddeld 12% bespaard worden op het investeringsbedrag.

KIA: Kleinschaligheids-investeringsaftrek. Deze regeling staat los van milieu vriendelijke investeringen maar is daar wel voor te gebruiken. Deze is van origine bedoeld voor investeringen in algemene bedrijfsmiddelen zoals laptops, gereedschap of kantoormeubelen. Desalniettemin is deze te gebruiken voor bijvoorbeeld elektrische auto’s.

De hoogte van de KIA is maximaal €16.307. Bekijk de website van de overheid voor uitzonderingen.

Volledig elektrische rijders gaan pas vanaf 2025 motorrijtuigenbelasting betalen. Tot dat jaar zijn EV’s nog vrijgesteld.

Elektrische auto’s blijven tot en met 2024 vrijgesteld van bpm. Vanaf 2025 betaalt de koper eenmalig 350 euro.

Een grijs wagenpark dat groen wordt. Wat zijn de implicaties van een elektrisch wagenpark op de organisatie?

De zero-emissie stadslogistiek van 2025 is dichterbij dan vele denken. Aankopen of leasecontracten die nu worden aangegaan, rijden in 2025 namelijk nog steeds rond. Op tijd hieraan beginnen is dan ook sterk aan te raden. Het is namelijk (helaas) niet zo dat je een dieselvoertuig altijd 1-op-1 kan vervangen met een elektrisch voertuig. De verandering van aandrijving betekent mogelijk een verandering van bedrijfsprocessen. Een elektrisch wagenpark kan bijvoorbeeld voor een (kleine) verandering van de logistieke planning zorgen. Die zal rekening moeten houden met een actieradius en oplaadtijden. Dat kan onderweg, of bij het bedrijf zelf. Buiten de reguliere inzettijden of tijdens korte standtijden, zoals chauffeurspauzes. Op locatie zal dan laadinfrastructuur aangelegd moeten worden die past bij de laadbehoefte (is laadcapaciteit in relatie tot de laadtijd).

Ook zal het financieringsmodel van voertuigen passend moeten zijn, rekening houdend met een mogelijk hogere aanschafprijs, subsidies en andere afschrijftermijnen in relatie tot batterij en aandrijving. Denk daarnaast aan het regelen van service en onderhoud, en chauffeurs die opgeleid moeten worden zodat ze veilig en zo “EV-efficiënt” mogelijk rijden.

Het elektrisch maken van een grijs wagenpark raakt dus meerdere facetten van de bedrijfsvoering (voertuig, vastgoed, facilitair, primaire processen, etc.). Het is daarom raadzaam om elektrisch rijden goed te verkennen en gefaseerd te implementeren. Bij het plannen van deze transitie zal de trias mobilica van pas komen. Zo wordt het makkelijker werken met beperkingen. Nog niet eerder gehoord van de trias mobilica? In de essentie komt deze neer op de volgende drie punten:

  1. Verminderen
    • Voorbeeld: Probeer vrachten te combineren met andere ondernemers, bundel bestellingen en stippel slimme routes uit. Dit levert niet alleen milieuwinst op maar ook financieel voordeel. Denk hierbij aan het gebruiken van het toenemende aantal transporthubs en afleverplatformen.
  2. Veranderen
    • Voorbeeld: Lichte Elektronische Vracht Voertuigen (LEVV): Al gedacht aan elektrische bakfietsen? Deze zijn zeer geschikt voor kleine ladingen in stadscentra. Bovendien kunnen deze (bijna) overal pal voor de deur parkeren. (Toch fijn, geen parkeerboetes meer.)
  3. Verschonen
    • Voorbeeld: Voor de kilometers die overblijven; verder elektrificeren. Maar het zal duidelijk zijn geworden dat het 1 op 1 overzetten van de huidige dieselvoertuigen en  radiussen lang niet altijd nodig is.
Een uitgebreidere toelichting op omgaan met de veranderende regelgeving lees je in de whitepaper:

Hoe kom je nog binnen in de zero-emissie zones?

Download de whitepaper

Hoe voorkom je weerstand omtrent laden? Toereikende laadinfrastructuur en slimme oplossingen.

Veel frustraties omtrent een elektrisch wagenpark spelen zich af rondom de laadpaal. Collega’s die van hun werk worden gehouden om auto’s te verzetten, of ergernissen onderling “jij woont hier om die hoek, wat doe je bij die paal?! Laadpaalklever!” Dit soort problemen zijn vanuit meerdere hoeken aan te vliegen. Er kan nog wel eens gedacht worden, “we zetten een paar palen neer en kijken hoe het loopt”, maar doe dat liever andersom.

Begin bij het gebruikersprofiel en niet bij de beschikbare plekken. Houd hierbij ook rekening met de toekomst. In 2030 zullen er in Nederland 1.8 miljoen laadpalen staan, waarvan de vlucht nu van start gaat. Voorkom het onnodig herhaaldelijk openbreken van de parkeerplaats. Zo is het weinig moeite om bij het aanleggen van de infrastructuur een mantelbuis neer te leggen die op termijn meerdere kabels kan faciliteren.

Maar helaas, techniek is niet voor alles de oplossing. Zoals eerder benoemd is overstappen naar een elektrisch wagenpark een enorme gedragsverandering, zo ook het laadgedrag. Slechts 5% van ons gedrag is bewust, en 95% is automatisch. Zo denkt men makkelijk “fijn daar is een plekje naast de ingang vrij”, in plaats van “ik heb slechts 20 km gereden en hoef helemaal niet op te laden”. Het kan dus zijn dat je collega helemaal niet door heeft dat zijn of haar gedrag ongewenst is. Hiervoor bestaan allerlei oplossingen zoals parkeerschijven die aangeven wanneer een accu naar verwachting vol is of je denkt te gaan vertrekken, social sharing apps met slimme gedragsmethodiek die vragen of je je auto wilt verplaatsen, of recepties om de sleutel af te geven zodat iemand zorgt voor het verplaatsen van auto’s wanneer dat nodig is. Uiteindelijk is het afhankelijk van de situatie welke toepassing werkt, wat wil je en waar ligt de schaarste?

Goed werkgeverschap: Hoe zet ik duurzame mobiliteit in om werknemers aan te trekken?

Een van de beginselen van goed werkgeverschap is het betrekken van werknemers bij de waarom en hoe. Hieruit wordt steeds vaker duidelijk dat de belangen van werkgever en werknemer in elkaars verlengde kunnen liggen: De behoefte aan leaseauto’s neemt af. Een van de drie grote trends in zakelijk reizen is namelijk de flexforens. Combineer de vermindering van woon-werkverkeer door de structurele gedragsveranderingen van de pandemie (blijvend wat vaker thuiswerken) met de verandering van voorkeuren en er ontstaan vele nieuwe opties. Zo geeft 90% van de millenials aan de bereikbaarheid van kantoor met het openbaar vervoer belangrijk te vinden.

De trend van vermindering en verandering van vervoer, gekoppeld met de opkomende sharing economy en Mobility as a Service (Maas), zorgen voor het alsmaar populairder wordende concept: het mobiliteitsbudget. Hierbij krijgt een werknemer 1 budget voor mobiliteit waarbij hij of zij de vrijheid krijgt te wisselen tussen verschillende vormen van vervoer. Een e-bike in de zomer (48% van de forenzen woont op minder dan 15km afstand), een ov jaarkaart voor het najaar, en een elektrische deelauto die op kantoor altijd klaarstaat voor afspraken. Zo wordt de werknemer flexibeler en vitaler, de werkgever aantrekkelijker en de organisatie schoner. Win, win, win.

Wil je meer inspiratie? Lees dan ook ons artikel Wagenpark 2.0, managen van de vloot of van behoeften?

Succesvol overstappen naar een elektrisch wagenpark

Bij het overstappen naar een elektrisch wagenpark is gewoon beginnen zonder plan geen goed idee wat ons betreft. Na het scannen of lezen van deze pagina zal het duidelijk zijn  geworden dat de overstap naar elektrisch rijden complexer is dan het alleen vervangen van de ene aandrijving door de andere en veel facetten van de organisatie raakt. Vooral wanneer het gaat om elektrische bedrijfswagens, die dienen vaak direct het primaire proces. Bovendien vinden maar weinig mensen verandering leuk, zelfs als achteraf blijkt dat ze zelf nooit meer terug willen naar de oude situatie.

Elektrisch wagenpark inventarisatie

Het in goede banen leiden van het proces is dan ook essentieel voor een succesvolle overstap. Het is goed voor te stellen, dat wanneer het opladen op de parkeerplaats een ramp is, dat verdere uitrol van elektrisch rijden weinig fans zal hebben in de organisatie. Aanvullend loop je ook het risico verkeerde investeringen te doen, onnodig, overbodig of niet aansluitend op de behoefte. Er is namelijk een ruime keuze aan bestelwagens, laadpalen en services. En hoeveel daarvan zijn nodig voor een goede start?

Om succesvol over te stappen geldt: begin bij het begin. Definieer doelen en drijfveren. Staat duurzaamheid op 1? Of toch het maximaliseren van de winst? Wat je ook nastreeft het veranderverhaal moet kloppen. Dit proces hebben wij bij Syndesmo op basis van jarenlange ervaring samengevat in een stappenplan.

Vrijblijvend sparren over hoe jouw wagenpark slimmer kan?

Nieuwsgierig wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een geheel vrijblijvend gesprek met een van onze mobiliteitsexperts. We verkennen graag of we ook jou kunnen helpen bij jouw mobiliteitsbeleid. Of dit nou duurzamer, flexibeler of kostenefficienter moet: ons team van ruim 15 mobiliteitsexperts staat voor jou klaar.

De 11 stappen staan uitgebreid beschreven in onze inspiratiepaper:

Succesvol overstappen naar een elektrisch wagenpark

Download deze inspiratiepaper

De 11 stappen staan uitgebreid beschreven in onze inspiratiepaper:

Succesvol overstappen naar een elektrisch wagenpark

Download deze inspiratiepaper


Meer weten of direct aan de slag?

Expert elektrisch vervoer Chiel te Riele helpt je graag verder.

Neem contact op

Lees ook

Bekijk ook