030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht

Electric Fantastic? Morele dilemma’s versus motivatie

Jos Hollestelle schreef eerder een blog over de vragen die hij tegenkomt bij werkgevers rond elektrisch rijden. Dit is deel 2 van zijn blog over de transitie naar een elektrisch wagenpark:

In mijn vorige blog betoogde ik dat de ontwikkelingen op de zakelijke markt voor elektrisch rijden zeer snel gaan: de actieradius groeit, de prijs daalt en de lage bijtelling van 4% is ook een voordeel, net als de lage verbruikskosten per kilometer. Het ziet er dus rooskleurig uit voor de toekomst, maar voorlopig blijft het nog even pionieren voor de werkgever die de overstap wil maken of net heeft gemaakt naar een elektrisch wagenpark. Elektrisch rijden roept namelijk allerlei interessante morele vragen op waar je als werkgever waarschijnlijk nog nooit bij stil hebt gestaan. Bijvoorbeeld: wat doe je als je medewerker zijn huis verwarmt met zijn bij jou opgeladen auto? Hoe ga je om met dit soort morele dilemma’s?

Laden en parkeren: alleen gratis voor e-leaserijders?

Een vraag die ik bijvoorbeeld steeds vaker tegenkom bij klanten: is het wel fair ten opzichte van de rest van je medewerkers om schaarse parkeerplekken voor elektrische auto’s te reserveren? Leaserijders laden gratis met hun tankpas, bij medewerkers met een elektrische privéauto ligt dit gecompliceerder. Als je hen gratis laat laden op je terrein ziet de fiscus deze ‘gratis’ stroom als loon in natura. Hier moeten zij dus belasting over betalen. Eventueel is dit ook onder te brengen in de WKR. Nieuwe vragen dus waar je als werkgever bij stil moet staan.

Geladen vragen

Stel je elektrische auto’s alleen beschikbaar aan medewerkers die thuis een laadvoorziening hebben? Of is het voldoende dat er een laadpaal in de omgeving is? Of stel je hier helemaal gaan voorwaarden aan en is het de eigen verantwoordelijkheid van je medewerker? In de Utrechtse wijk Lombok staan er al laadpalen die stroom terug leveren aan de omringende huizen. Een geweldig initiatief dat bijdraagt aan de energietransitie. Nog even en stroom terug leveren van auto naar huishouden is gemeengoed. Maar wat doe je als je medewerker zijn op het werk opgeladen auto gebruikt om zijn huis van gratis stroom te voorzien?

Zoek het antwoord in je drijfveren

Nieuwe beleidsvraagstukken waar geen standaardantwoorden op te geven zijn. Iedere organisatie zal daar vanuit zijn eigen drijfveren en motivatie antwoord op moeten geven. Is bijvoorbeeld duurzaamheid een belangrijke organisatiedoelstelling, dan maak je andere beleidskeuzes dan wanneer kostenreductie, flexibiliteit of aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt je belangrijkste drijfveer is. Deze drijfveer is een goede leidraad bij het beantwoorden van de gestelde vragen. Ook van de medewerker wordt een omslag in zijn denken gevraagd. De fiscale stimulering van hybrides was immers vooral financieel en stimuleerde niet echt tot aanpassing van hun reisgedrag. Elektrisch rijden vraagt echter wél ander reisgedrag en nadenken over je mobiliteit.

Bekijk het eens van de andere kant

Steeds meer organisaties maken de keuze voor een volledig elektrisch wagenpark. Elektrisch rijden heeft dan ook de toekomst, al is het voor zowel werkgevers als werknemers nog even wennen. SteeMaar draai het eens om. Stel, je bent gewend aan elektrisch rijden en stapt voor het eerst in je leven in een benzineauto, dan gaat er pas echt een bizarre wereld voor je open :”Wat, kost een volle tank echt €60? En ik rij met 130 km per uur rond met 55 liter aan hoog ontvlambare vloeistof? Waarom maakt die auto zoveel lawaai dat ik mijn muziek amper hoor? Dit blog op het Noorse Tesla forum geeft een hilarische inkijk: http://teslaclubsweden.se/test-drive-of-a-petrol-car/

Mijn collega’s en ik kunnen je helpen bij de keuze voor wel of niet overstappen naar een (volledig) elektrisch wagenpark en alles wat daarbij komt kijken. Wij houden nauwlettend in de gaten hoe de markt zich ontwikkeld, weten wat andere werkgevers doen en trekken daar lessen en advies uit. En wij kijken op basis van de drijfveer van je organisatie welke antwoorden wel en niet passen op al die nog nooit gestelde vragen.

COPYRIGHT VICTOR WOLLAERT

Jos Hollestelle, adviseur