030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht

Electric Fantastic? Veel gestelde vragen rond de overstap naar zakelijk elektrisch rijden

Elektrisch rijden? Als ik hierover binnen mijn vriendenkring begin, komen meteen de verhalen los over hybride leaserijders die de stekker gebruikten als excuus voor het binnenhalen van bakken subsidie en een lage bijtelling. Of die de hele dag gratis een parkeerplaats in het centrum bezetten onder het mom van: ‘ik moet toch opladen?’ Hybride leaserijders die zelden of nooit hun auto oplaadden, hebben het imago van elektrisch rijden weinig goed gedaan de afgelopen jaren, al is die tijd met het afschaffen van de lage bijtelling voor hybrides wel voorbij. Maar de werkgever die over deze drempel heen stapt en serieus kijkt naar de overstap om zijn medewerkers helemaal elektrisch te laten rijden, loopt tegen nog veel meer vragen op. Vragen die ik regelmatig bij onze klanten tegenkom: Wanneer komt het ideale moment om over te stappen? Hoeveel laadpalen heb ik nodig en hoe zorg ik dat die goed benut worden? Wat zijn de ontwikkelingen waar ik in de nabije toekomst rekening mee moet houden?

Bereik, batterij en bijtelling

Laten we eerst eens kijken naar de elektrische bolide zelf. De verkoopcijfers zijn nog laag door de relatief hoge aankoopprijs en de beperkte actieradius van de meeste modellen die nu op de markt zijn. Als je beter kijkt zie je echter wel een duidelijke toename in het aantal elektrische auto’s. Begin 2017 waren dit er zo’n 15.000, een toename van 40% ten opzichte van 2016. Trekken we deze groei door naar 2020, dan komen we op ruim 50.000 volledig elektrische auto’s en in 2030 meer dan 1,5 miljoen. Ik verwacht echter dat deze groei nog sneller zal gaan. De ontwikkelingen gaan hard want de actieradius groeit snel en de prijs van batterijen daalt. Zo is met de update van de Renault ZOE dit jaar de actieradius toegenomen naar zo’n 300 kilometer in de praktijk (op papier 400) en ook de Hyundai Ioniq zie je langzaam maar zeker steeds vaker. Daar komt bij dat er op korte termijn een aantal toonaangevende goedkopere modellen op de markt komen, waarbij ik het meeste uitkijk naar de Opel Ampera E waarmee je zo’n 400 kilometer kunt rijden. Hier hangt dan wel een prijskaartje van naar verwachting €41.000 aan vast. Een elektrische auto blijft daarmee nog steeds behoorlijk duurder in aanschaf dan een gewone auto maar de fors lagere bijtelling en de lagere verbruikskosten per kilometer maakt elektrisch rijden wél steeds aantrekkelijker.

Voor paal staan

Goed, je bent om en er komen (of staan al) een aantal elektrische leaseauto’s op de bedrijfsparkeerplaats. Hoeveel laadpalen heb je dan nodig per hoeveel elektrische auto’s? Hoe zorg je dat die laadpalen ook optimaal benut worden? Hoe verleid je medewerkers hun auto te verplaatsen als deze opgeladen is? En wil je dit, of heb je liever dat zij ongestoord een dag kunnen werken. Bij een van mijn klanten zijn ze een appgroepje gestart, bij een andere experimenteren ze nu met de Nederlandse ‘Social Charging app’ en krijg je een app van de slimme laadpaal om je auto te verplaatsen als deze vol zit. Bij Tesla is opladen deels gratis maar gaat de teller wel lopen als je opgeladen auto de oplaadplek bezet houdt ($0,40 per minuut). Natuurlijk moeten er dan wel voldoende gewone parkeerplekken beschikbaar zijn. Loont het eigenlijk wel om nu te investeren in veel laadpalen als die auto’s over een paar jaar veel minder vaak opgeladen hoeven te worden door de grotere actieradius? Afhankelijk van het type auto’s, type werkzaamheden en aantal medewerkers bepaal je een passende verhouding tussen laadpalen en elektrische auto’s.

Glazen bol

Eigenlijk zijn laadpalen natuurlijk maar onhandige dingen met die stekkers en kabels die in de weg liggen. Over een aantal jaren laden we onze elektrische auto draadloos op via inductie, gewoon door ‘m op de parkeerplaats of onze oprit thuis te zetten. Laden doen we dan op momenten dat de stroom goedkoop is (omdat er veel wind staat of de zon lekker schijnt). De winst zit –naast uiteraard goedkopere auto’s met een groter bereik- in sneller, simpeler en goedkoper laden. Als de markt zich zo snel blijft ontwikkelen als nu, zorgen deze ontwikkelingen samen ervoor dat elektrisch laden na 2020 ook zonder subsidie en zonder lagere bijtelling heel aantrekkelijk is voor zowel leaserijders als privérijders. Nu zie ik bij veel van mijn klanten dat je verplicht bent een diesel te leasen vanaf een bepaald aantal kilometers. Dit zal snel verleden tijd zijn. Het duurt niet lang of leasecontracten waarin je verplicht een e-auto moet rijden als je bijvoorbeeld jaarlijks meer dan 20.000 km rijdt, zullen de norm zijn.

Wat doen de buren?

De grotere organisaties die nu al elektrisch rijden, doen dit vooral vanuit hun duurzaamheidsmotivatie. Denk aan bijvoorbeeld de leveranciers van groene stroom zoals Eneco en organisaties als Capgemini en Conclusion. Onze klant Enexis wil dat in 2020 de helft van de leasevloot elektrisch is om hun beoogde doelstelling van 50% CO2-reductie te kunnen halen. Hetzelfde geldt voor Alliander met een doelstelling van 20% CO2-reductie. De komende jaren kiezen echter veel meer organisaties voor elektrisch vanwege het gunstiger kostenplaatje. Dit vraagt om passend beleid.

Mijn collega’s en ik kunnen je helpen bij de keuze voor wel of niet overstappen naar elektrisch rijden en alles wat daarbij komt kijken. Wij houden nauwlettend in de gaten hoe de markt zich ontwikkeld, weten wat andere werkgevers doen en trekken daar lessen en advies uit. En wij kijken op basis van de drijfveer van je organisatie welke antwoorden wel en niet passen op al die nog nooit gestelde vragen.

COPYRIGHT VICTOR WOLLAERT

Jos Hollestelle, adviseur

 

Lees ook deel 2: ‘Morele dilemma’s versus motivatie’