030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht
Coalitieakkoord reiskostenvergoeding

‘Coalitieakkoord: Onbelaste reiskostenvergoeding omhoog’​. Geen goed idee

Na bijna een jaar onderhandelen werd vandaag het nieuwe coalitieakkoord gepresenteerd. Hadden ze er maar een halve dag langer over gedaan. Want is het verhogen van de onbelaste reiskostenvergoeding nou wel zo’n goed idee? Dit zal leiden tot hogere CO2-uitstoot en meer files.

We maken het reizen van en naar het werk interessanter. En dan met name voor de automobilist. De ov-reiziger kon immers al de werkelijke kosten voor het OV onbelast vergoed krijgen; dus die had geen last van duurder wordende treinkaartjes. De automobilist die op zeg 40km woont wordt gecompenseerd voor de stijgende brandstofprijzen. Maar was dit niet een mooi moment om vanuit deze onvrede over de hoogte van de vergoeding de automobilist te verleiden met het OV te reizen? Te carpoolen, hem te laten investeren in een speed pedelec, of wellicht zou deze toch maar wat vaker thuiswerken.

Lente-akkoord

Een jaar of 9 geleden stonden we op een totaal ander kantelpunt. Toen was er in het Lente-akkoord zelfs sprake van de afschaffing van de onbelaste kilometervergoeding. Het effect hiervan zou zijn dat de CO2-uitstoot en filedruk zou verminderen. Er werd zelfs een afname van 15,5% in voertuigverliesuren voorspeld en een reductie van 2,5% in de CO2-uitstoot van mobiliteit. Forenzen zouden vaker thuiswerken, vaker de fiets pakken en meer carpoolen. Door de vele commotie haalde de maatregel het niet. Vacature website Jobbird zag na aankondiging van de maatregel dat er 20 tot 30 procent meer zoekopdrachten waren voor banen dichterbij huis. De reacties op functies vanaf 50 kilometer van huis namen zelfs drastisch af.

Laten we het anders doen

Door stijgende brandstofprijzen de onbelaste vergoeding verhogen? Nee laten we het anders doen! Laten we hopen dat dit voornemen in behandeling in de Kamer nog een aanpassing krijgt. Ik doe alvast een schot voor de boeg:

  1. Schaf de onbelaste reiskostenvergoeding af. Maak een uitzondering voor reizen met het OV.
  2. Verlaag de bijtelling voor de fiets van 7% naar 0%
  3. Investeer in P+R voorzieningen om van auto op het OV over te stappen.

Dus kortom, laten we omzien naar elkaar en vooruitkijken naar de toekomst door juist niet de vergoeding omhoog te gooien, maar deze af te schaffen. Dan behaal je ook voor 2030 als we met rekeningrijden gaan beginnen als grote resultaten op doorstroming en duurzaamheid.

Meer lezen over schoner, minder en anders reizen?

De weg naar een flexibel mobiliteitsbeleid

Download deze visiepaper

Jos Hollestelle

Meer weten of direct aan de slag?

Expert reiskostenvergoeding Jos van Hollestelle helpt je graag op weg!