030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht
feb 10

Zakelijk reizen: dit zijn de drie grote trends voor 2020

"Is die nieuwe leasefietsregeling niks voor ons?" "Staat de parkeerplaats alwéér vol om acht uur!" "Ik wil mijn auto best een keer laten staan als ik eerste klas met de trein mag reizen." De manier waarop je collega’s kunnen en mogen reizen, is in veel organisaties een regelmatig terugkerend…
jan 17

Ruud de Groot nieuwe directeur Syndesmo en &Morgen

Per 1 januari heeft Ruud de Groot de taak van directeur van Syndesmo en &Morgen overgenomen van Frank Steijn. Ruud wil met de organisatie een wezenlijke bijdrage leveren aan de transitie van het mobiliteitsdomein. “Onze creatieve maatwerkbenadering is daar bij uitstek geschikt voor.” Frisse wind De rol van directeur rouleert…
jan 04

Maak van duurzamer reizen het nieuwe normaal

‘Mam, vandaag moesten we voor een praktijkopdracht een lespakket ontwikkelen over CO2-reductie en we mochten zelf onze doelgroep bepalen.’ ‘Interessant, wie kozen jullie?’ ‘Mensen die op kantoor werken want die zijn helemaal niet bezig met het klimaat.’ Oef, die kwam aan. Maar mijn dochter heeft wel een punt. Vermindering van…
dec 16

Als ‘driving home for christmas’ je teveel uren kost

‘Top to toe in tailbacks, oh I got red lights on the run’ klinkt het op de radio. Chris Rea rijdt weer naar huis voor de kerst en hij is niet de enige gezien zijn gezongen verzuchting over files en een zee van rode remlichten. Er was een tijd dat…
dec 09

Eigen Haard: een overkoepelende visie op het mobiliteitsbeleid

De Amsterdamse woningcorporatie Eigen Haard – met ruim 500 medewerkers – benaderde begin 2018 Syndesmo voor een overkoepelende visie op het mobiliteitsbeleid. Net als veel andere Nederlandse corporaties en bedrijven heeft Eigen Haard in de loop der jaren een flink aantal losse regelingen in gebruik genomen, maar ontbreekt het aan…
okt 28

Klimaatwet en CO2-tax? Tijd voor actie!

Met het Klimaatakkoord, een Klimaatwet en CO2-tax op komst maken steeds meer bedrijven werk van hun mobiliteitsbeleid. Verstandig, vooral voor bedrijven waarvan een groot deel van hun CO2-uitstoot afkomstig is van mobiliteit. Want er is heel veel winst te behalen. Afwachten of nu actie ondernemen? Allerlei wetswijzigingen zijn nog onzeker.…
okt 17

Small data als leidraad bij het mobiliteitsbeleid

Big data is zo’n modekreet die je de afgelopen jaren op elk congres of symposium tegenkomt. De mogelijkheden zijn onvoorstelbaar. Maar wat kunnen werkgevers daarmee? Eerlijk gezegd niet zo heel veel, want meestal zijn de small data niet eens op orde. Toch vormt inzicht in data over het mobiliteitsgedrag van…
okt 10

Blog: Wagenpark 2.0 – Managen van de vloot of van behoeften?

Hoe ziet het zakelijk wagenpark er over 10 jaar uit? Blijven we rijden in leaseauto’s, al zijn ze dan elektrisch en emissievrij? Of komt er echt een nieuw model voor mobiliteit en maken we massaal gebruik van openbaar vervoer, de fiets, een elektrische step, deelauto’s en af en toe een…
okt 01

Blog: Leasefiets lang niet altijd interessant

De overheid wil duurzame mobiliteit stimuleren en voert daarom per 1 januari een nieuwe regeling in, die het leasen van een fiets aantrekkelijker moet maken. Voortaan wordt bij een leasefiets jaarlijks 7 procent van de nieuwprijs bij het inkomen opgeteld. Het is een betere regeling dan de nu bestaande leasefietsregeling,…
sep 17

Locatie werkplek doorslaggevend voor mobiliteitskeuze

Ruud de Groot van Syndesmo gaf op 10 september een lezing bij Capgemini in Utrecht voor zo’n zestig corporate real estate managers van diverse grote bedrijven. Een geïnteresseerd publiek, dat dagelijks te maken heeft met alles rondom bedrijfseigen vastgoed. Bereikbaarheid en parkeren vormen daarbij een belangrijk onderdeel – waarop nog…