030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht

Small data als leidraad bij het mobiliteitsbeleid

Big data is zo’n modekreet die je de afgelopen jaren op elk congres of symposium tegenkomt. De mogelijkheden zijn onvoorstelbaar. Maar wat kunnen werkgevers daarmee? Eerlijk gezegd niet zo heel veel, want meestal zijn de small data niet eens op orde. Toch vormt inzicht in data over het mobiliteitsgedrag van werknemers de sleutel tot een effectief mobiliteitsbeleid. Dan blijkt bijvoorbeeld dat de OV-abonnementen goedkoper kunnen of dat je de leaseauto’s kunt vervangen door minder deelauto’s. En dan worden die small data opeens toch big business!

Grote vergaarbak aan losse Excel-sheets

Bedrijven krijgen uit heel veel bronnen gegevens en meestal worden die wel ergens op een Excel-sheet opgeslagen. Hoeveel kilometers wordt er met de leaseauto’s gereden? Waar staan ze aan de pomp en hoeveel brandstof of stroom wordt daar geladen? Hoe maken medewerkers gebruik van het openbaar vervoer? Welke ritten zijn direct aan het werk gerelateerd en welke ritten zijn privé? Het slimme fietsslot geeft aan wie de gebruiker is van een deelfiets, en waar en wanneer die wordt geparkeerd. Parkeerdeclaraties geven locaties aan, net als de eigen slagboom van de parkeergarage met nummerplaatherkenning.

Van data naar informatie

Al die data zijn tot informatie te maken, waarbij een compleet beeld ontstaan van de mobiliteit van de werknemers van een bedrijf. Vreemd genoeg maken nog niet veel bedrijven hier gebruik van, terwijl de twee andere grote kostenposten van een bedrijf, personeels- en productiekosten, nauwlettend in de gaten worden gehouden.

Inzicht in mobiliteitsgegevens biedt een bedrijf de mogelijkheid om echt aan de gang te gang met het mobiliteitsbeleid. Om geld te besparen, werk te maken van het voorgenomen duurzaamheidsbeleid of om de medewerkers beter te faciliteren. Wie zijn doelen goed voor ogen heeft en over de juiste kengetallen beschikt, kan niet enkel vaststellen waar de bottlenecks zitten, maar ook precies zien wat de gevolgen zijn van aanpassingen in het mobiliteitsbeleid.

Simpele analyse, grote impact

Laatst klopt een grote onderwijsinstelling bij ons aan. Veel van hun medewerkers hebben een ov-abonnement en maken daar flink gebruik van. Prima! Maar uit een analyse van de reisdata bleek dat de reizen lang niet altijd worden afgelegd op de manier die voor de werkgever het goedkoopst is. Op onze aanbeveling zijn de ov-abonnementen aangepast en daarmee bespaart de onderwijsinstelling ruim een ton per jaar. Dat is een stuk beter dan bezuinigen op personeel.

Minder CO2-uitstoot

Energieleverancier Enexis heeft zich voorgenomen om tussen 2014 en 2020 de helft minder CO2 uit te stoten. Om de voortgang te monitoren heeft Enexis alle mobiliteitsdata op een rijtje gezet. Inmiddels krijgt Enexis maandelijks een overzicht van de CO2-uitstoot door mobiliteit. Voor het gehele bedrijf, maar ook per divisie, per afdeling, per medewerker. Het gevolg is dat bij het nemen van maatregelen direct zichtbaar wordt wat het resultaat is. Ook kan voortdurend gemonitord worden of Enexis goed op weg is om de doelstelling te halen. Toen het bedrijf achter dreigde te lopen werden medewerkers extra gestimuleerd om andere vervoermiddelen te proberen. Het effect was direct terug te zien op het dashboard met mobiliteitsdata. Enexis blijft niet hangen in loze kreten maar is heel gericht aan de slag met een duurzaam mobiliteitsbeleid, gebaseerd op een grote hoeveelheid data.

Meten = weten

Nog een voorbeeld. Dertig accountmanagers van een grote Nederlandse bank beschikten over een leaseauto. In de auto werd een dongel aangebracht die het gebruik van de leaseauto weergaf. Wat bleek? Van de dertig auto’s waren er nooit meer dan tien tegelijk in gebruik om klanten te bezoeken. Het bedrijf heeft na een succesvolle pilot de leaseauto’s afgeschaft en een vloot van tien deelauto’s ingesteld. Een forse besparing en duurzaam door de inzet van elektrische auto’s. Bijkomend voordeel is dat ook medewerkers die geen leaseauto hadden, voor zakelijke ritten nu gebruik kunnen maken van de deelauto’s. Inmiddels staan de elektrische deelauto’s op al hun kantoren door het land.

Wij denken met je mee

Er is nog zo verschrikkelijk veel te winnen op het gebied van mobiliteitsbeleid. Stel je doelen vast en kwantificeer ze. Meet en verzamel data, zet de data om in informatie en start op basis hiervan je verbetertraject. Begin met een pilot en bij succes rol je het verder uit. Blijf in de tussentijd meten en bijsturen. Zo benut je je small data om je doelen te bereiken. En als dat allemaal perfect is afgestemd, kunnen we het gerust nog eens over big data hebben.

 

 

Wil je meer weten over onze werkwijze?  Neem contact op met Jos Hollestelle, mobiliteitsexpert en schrijver van dit bericht.

M: 06 551 246 45

Neem contact met mij op