030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht
Normerende Regeling Werkgebonden Personenmobiliteit

Besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit: Nadeel of voordeel?

In 2023 wordt de verplichte rittenadministratie voor zakelijk en woonwerk-verkeer waarschijnlijk ingevoerd .Maar is dat wel zo nadelig als sommigen geloven?

Wat is het Besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit?

De beoogde normerende regeling verplicht werkgevers met meer dan 100 medewerkers om zakelijke en woon-werkreizen inzichtelijk te maken.

Tot 2025 is alleen deze registratie voldoende. Na deze eerste periode van 3 jaar, evalueert het ministerie in 2026 de behaalde CO2-reductie. Op basis van de uitkomsten van deze evaluatie kan er mogelijk een norm worden ingesteld voor zakelijke mobiliteit. Aan deze norm kan dan een sanctie worden gehangen. Voldoe je niet, dan volgt mogelijk een boete. Hierbij is het belangrijk te beseffen dat de wet nog in de Tweede Kamer behandeld moet worden. De inhoud kan dus nog wijzigen.

Infographic CO2 reductie Werkgebonden Personenmobiliteit
Klik de infographic voor de PDF versie.

Hoe kan die registratie plaatsvinden?

Registratie doe je door van alle zakelijke ritten minimaal twee dingen vast te leggen:

  1. de afgelegde afstand, en
  2. het type vervoersmiddel.

Hiermee kun je vervolgens eenvoudig de CO2-uitstoot berekenen. Er bestaan ondertussen allerlei systemen die (grotendeels automatisch) reizen registreren. Hiermee is het mogelijk verschillende typen reizen en dus vervoersmiddelen te registreren. De ene dag met de auto en de andere dag met de trein. Door vervolgens de CO2 uitstoot aan een type vervoersmiddel te verbinden is niet alleen de afstand van de reis, maar ook de duurzaamheid ervan eenvoudig in kaart te brengen. Maar ook als je niet van een extern systeem gebruik maakt, kun je goed voldoen aan de eisen die de normerende regeling stelt. Het belangrijkste is dat je bij alle ritten die gemaakt worden vast laat leggen wat de afstand en wat het gebruikte vervoermiddel is. Dit kan bijvoorbeeld ook na wat aanpassingen in je huidige SAP systeem of bijv. AFAS pakket.

En dit brengt mogelijkheden met zich mee. Voor werkgevers én werknemers. Het wordt voor werkgevers laagdrempelig om mee te gaan met de trend van ‘flexibel vergoeden’; hoe duurzamer de reis, hoe hoger de vergoeding. Een eenvoudige manier om duurzaam reisgedrag van werknemers stimuleren. En ook zij zullen blij zijn met de toegenomen flexibiliteit. Flexibel vergoeden betekent namelijk ook ‘flexibel reizen’. Vandaag de auto, morgen de bus en op een zonnige dag misschien de (elektrische) fiets. Elke dag kiezen welk vervoersmiddel het beste bij die dag past (ons bekende ABC-tje).

Kortom, de Normerende Regeling Werkgebonden Personenmobiliteit ondersteunt een duurzaam en flexibel mobiliteitsbeleid.

Waar we vaak beginnen met de WHY in ons werk (wat is de missie/visie/drijfveer van de organisatie en het beleid) en dan uitkomen op ritregistratie systemen, start het nu van de andere kant. Het eindresultaat is hetzelfde: een effectief mobiliteitsbeleid.

Op de overzichtspagina rondom het Besluit CO2-reductie publiceren we altijd de meest actuele stand van zaken en houden we je op de hoogte van de gevolgen van jou als werkgever.

Naar de overzichtspagina

Jos Hollestelle

Meer weten of direct aan de slag?

Neem dan contact op met onze expert Jos Hostelle.