030 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht

“Ben ik nou diegene die zo slim is, of ben jij zo dom?”

De uitspraak van Louis van Gaal was de eerste gedachte die in mij opkwam bij het lezen van het voorgestelde klimaatakkoord en de maatregelen omtrent mobiliteit afgelopen vrijdag 28 juni. ‘Dat vraagt om verdieping’ dacht ik en heb mij de afgelopen dagen door dat nieuwe klimaatakkoord heen geworsteld om te proberen de uitspraak van Louis te weerleggen. Maar helaas……

Een geweldige droom

Want wat wil de overheid nou precies? Het onderwerp mobiliteit in dit klimaatakkoord begint met de droom van de overheid; Zorgeloze mobiliteit, voor alles en iedereen in 2050. Geen emissies, uitstekende bereikbaarheid toegankelijk voor jong en oud, arm en rijk, valide en mindervalide. Betaalbaar, veilig, comfortabel, makkelijk én gezond. Slimme, duurzame, compacte steden met optimale doorstroming van mensen en goederen. Mooie, leefbare en goed ontsloten gebieden en dorpen waarbij mobiliteit de schakel is tussen wonen, werken en vrije tijd. Ok, ik ben om! Voor mij, mijn kinderen en mijn eventuele kleinkinderen kan ik alleen maar volmondig JA zeggen tegen deze droom. Een geweldig vooruitzicht.

Spiegeltjes en kraaltjes

Echter als je snel leest, lees je er overheen. Het moet ook betaalbaar zijn. De overheid zet vol in op elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Zowel zakelijk als particulier met nieuwe aankoopsubsidies. En vanaf dat moment haak ik af. Daar waar je elektrisch en schoon rijden wilt stimuleren moet je bestuurders gaan verleiden. Want wij Nederlanders zijn van de ‘spiegeltjes en kraaltjes’, de zegeltjes en de punten sparen. Want wees nu eerlijk; sommige PHEV’s en BEV’s waren op uiterlijk nooit verkocht wanneer ze niet die gunstige bijtelling hadden meegekregen. De particuliere subsidie is ten opzichte van het eerste voorstel gehalveerd tot € 3000,-. De verwachting is dat de prijs van volledig elektrische voertuigen zal dalen tot ongeveer € 40.000. Met een paar opties of accessoires zit je zo weer op € 45.000. Trekt die drieduizend euro je dan over de streep? Ik verwacht van niet.

De melkkoe

Natuurlijk, het huidige systeem van autobelastingen bestaat uit een mix van belastingen van bezit en belasten naar gebruik van fossiele brandstoffen via de accijnsheffing. Nu blijkt opnieuw dat die heilige koe een ordinaire melkkoe is. De overheid loopt door de massale overstap naar elektrisch een hoop inkomsten mis. Dus wat doet zij? Een verhoging van de bijtelling op volledig elektrisch van 4% naar 8% volgend jaar(!), naar 16% in 2022 om uiteindelijk op 22% te eindigen in 2026 en daarmee de bijtelling gelijk te trekken met de fossiele brandstofauto’s. Bij een fiscale waarde van €45.000 betaal je als leaserijder nu nog € 150,- bruto per maand. Start je contract in 2020 dan betaal je al gauw € 300,- bruto per maand en heb je de pech dat je huidige contract in 2022 afloopt dan betaal je bruto € 600,- bijtelling voor een nieuwe elektrische leaseauto. Een stijging van 400%! Ben je de link met het stimuleren van elektrisch en CO2 neutraal rijden al kwijt? Ik wel. Deze droom blijkt voor de meeste berijders dus op een nachtmerrie uit te draaien.

Hoe dan wel?

Maar wat moet ik dan nu doen? Welke keuze is de juiste? Want JA ik wil graag een betere wereld voor mijzelf en mijn kinderen, wil absoluut duurzaam rijden maar wil niet wéér de volledige rekening betalen. Voor mij is dit het moment waar het mobiliteitsbudget hét antwoord is. Zowel voor werkgever als werknemer. Wel een budget dat gebaseerd is op de volledige kosten van je huidige leaseauto. Dus op basis van de werkelijke kilometers en de werkelijke verbruikskosten. Daarmee bied je als werkgever een serieus alternatief om af te zien van de leaseauto en ben je af van het beheer van het wagenpark, de kosten van een eventuele wagenparkbeheerder, de alsmaar stijgende extra kosten in het leasecontract en bijvoorbeeld afkoopsommen bij voortijdige inlevering van de leaseauto. Als berijder krijg je op basis van de werkelijke kosten een mooi maandelijks bedrag. Met dit bedrag lease je dan via private lease een elektrisch voertuig met als extra voordeel dat je de fiscale bijtelling niet meer hoeft te betalen waardoor je maandelijkse vervoersbudget ook stijgt. De voorwaarden van private lease zijn momenteel gunstiger dan zakelijke lease en vallen onder de wet consumentenbescherming wanneer je ook kiest voor het Keurmerk Private Lease. Als je met je elektrische leaseauto dan ook nog thuis laadt en niet bij de schreeuwend dure FastNed locaties, rijd je én duurzaam én betaalbaar.

Louis had het goed gezien, nu is de tijd om slim te zijn!