+31 (0)30 25 23 929       Stadsplateau 5, Utrecht

Samen ontwikkelen we uw
mobiliteitsbeleid

Beleid dat gedragen wordt en mensen in beweging brengt

U staat voor de uitdaging om nieuw mobiliteitsbeleid te ontwikkelen voor uw organisatie. Een reiskostenregeling met duurzame prikkels, parkeerbeleid, het flexibiliseren van de leaseregeling, sturend parkeerbeleid of het implementeren van mobiliteitsbudgetten. Een prachtige klus, maar u maakt zich ook zorgen. Want veranderingen leveren immers vaak onrust of weerstand op. U vraagt zich af hoe u intern de neuzen dezelfde kant op krijgt. Hoe u de kennis, inzicht en ervaringen van collega’s optimaal kan benutten. Hoe u voorkomt dat medewerkers ongerust of boos worden. Hoe u ‘eerlijk’ beleid kan maken, waarin de lasten en lusten eerlijk zijn verdeeld. Of het fiscaal en juridisch allemaal wel klopt. Hoe het nieuwe beleid positief gaat bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie. Hoe u de gewenste beweging in gang zet naar een flexibelere en/of duurzamere mobiliteitsregeling.

Ons vertrekpunt is jullie drijfveer

Waarschijnlijk heeft u al veel ideeën (en discussies!) over het (verplicht) electrificeren van de leasevloot, persoonlijk mobiliteitsbudgetten of invoeren van parkeerbeleid. Wij doen met u eerst een stapje terug; het is namelijk zo belangrijk om eerst uw drijfveer voor het nieuwe beleid vast te stellen. De beste manier om te doen is een workshop met de belangrijkste stakeholders. Vaak zijn dit vertegenwoordigers van HR, Facilitair, Financiën, OR en directie/management. We zullen niet alleen praten over de ratio, maar ook over de emoties die hier onlosmakelijk mee zijn verbonden.

Hierdoor ontstaat een gemeenschappelijk draagvlak; een voorwaarde voor het slagen van de vernieuwing van het mobiliteitsbeleid. Daarna gaan we de drijfveer vertalen naar concrete oplossingen. Hiervoor gebruiken we de Doel-Middel-Redenatie (DMR) methode.

Weten waarom

Onze aanpak is gebaseerd op het gedachtengoed van Simon Sinek:
Start with Why.

sinek

Of het nu gaat om een nieuwe reiskostenregeling, leasebeleid of parkeerbeleid: uw ambitie is dat medewerkers hun gedrag gaan aanpassen. Wij helpen u daarom niet alleen met het bedenken en uitwerken van de regelingen en voorzieningen, maar ook met de ontwikkeling van passende interventies. We kunnen deze ook helpen uit te voeren. Zo hebt u niet voor niets geïnvesteerd in nieuwe regelingen en voorzieningen!

Implementatie

Zodra is vastgesteld uit welke regelingen, voorzieningen en gedragsmaatregelen het vernieuwde mobiliteitsbeleid zal bestaan, start de volgende fase: het beleid moet geïmplementeerd worden. Een cruciale fase die bepaalt of het tot stand gekomen beleid een daadwerkelijk succes wordt en waar vaak snel overheen gestapt wordt. Met een team van specialisten met o.a. uitgebreide kennis van de markt, fiscaliteiten, ervaringen bij andere organisaties en het beïnvloeden van het reisgedrag van medewerkers helpen wij u het beleid van papier te krijgen zodat het echt bijdraagt aan uw ambitie.

Begeleiding bij implementatie kan uiteenlopen van het verzorgen van het programmamanagement tot heel specifiek de aanbesteding van bijv. de mobiliteitskaart. Als we het programmamanagement verzorgen sturen we een multidisciplinair team vanuit uw organisatie aan, mogelijk aangevuld met specialistische kennis vanuit u.

Een andere vorm van ondersteuning is die van sparringpartner. U bent dan zelf in de lead en implementeert zelf. De experts van Syndesmo staan u echter bij voor vragen en sparren graag met u over bijvoorbeeld het functioneel ontwerp van de parkeerregeling, vragen over fiscaliteiten of de juiste elementen in het mobiliteitsbudget.

Maar onze begeleiding kan zich ook focussen op bijvoorbeeld de selectie van een passende aanbieder voor bijv. de mobiliteitskaart, de poolautovloot of de leasemaatschappij. We stellen dan gezamenlijk met u het programma van eisen op. We brengen u in contact met geschikte aanbieders, maar desgewenst ook met andere werkgevers uit ons netwerk.

Hoe kan implementatie eruit zien? Lees het voorbeeld van de Autoloze Dinsdag van Enexis.

Netwerkbedrijf Enexis wilde een nieuw mobiliteitsbeleid voor haar ruim 4.000 medewerkers en vroeg daarbij Syndesmo om hulp. De leaseregeling moest sturen op elektrisch rijden en het openbaar vervoer- en fietsgebruik moest toenemen. Dit om zo een voorbeeld in duurzaamheid te zijn en 50% CO2 te besparen.  Zij trokken Jos Hollestelle aan voor de implementatie mobiliteitsbeleid en voorzieningen binnen hun programmateam. Met resultaat: ‘Enexis heeft nu, drie jaar later, een van de meest duurzame leaseregelingen van Nederland en waarschijnlijk ook de meeste elektrische auto’s in hun vloot.’ Een in het oog springende maatregel om medewerkers te laten wennen aan duurzamer reizen, was het instellen van drie autoloze dagen.

Lees hier meer

Het Syndesmo Gedragsmodel

Een groot onderdeel van een succesvolle implementatie is gedragsverandering. Mobiliteit is namelijk gewoontegedrag. Of het nu gaat om een nieuwe reiskostenregeling, leasebeleid of parkeerbeleid: een verandering in gedrag is nodig om ze echt te laten werken. Maar mensen veranderen niet omdat een ander het zegt, ze veranderen omdat ze dat zelf willen. Wij helpen u niet alleen met het bedenken en uitwerken van de regelingen en voorzieningen, maar ook met de uitdaging om medewerkers mee te nemen in de veranderingen. Om succesvolle gedragsverandering vorm te geven, hebben we het Syndesmo Gedragsmodel ontwikkeld. Hiermee doorlopen we gestructureerd een aantal ‘fases’ om tot gewenst ander gedrag te komen.

Reflecteren. Bewust even stil staan en kijken. Wat gebeurt er? Doen we de dingen die we moeten doen en doen we ze goed? Na iedere fase is er dit reflectiemoment, omdat wij geloven dat af en toe even stil staan grote vooruitgang oplevert.

Onderzoeken en analyseren van gedrag. Een onderdeel dat in het teken staat van het verzamelen en beoordelen van data en informatie. Naast bureauwerk verrichten we ook veldwerk. De praktijk levert informatie en inzichten op die nodig zijn voor de gewenste gedragsverandering.

Ontwikkelen en beïnvloeden van gedrag. Dit is de tijd om in actie te komen, op weg naar het gewenste gedrag. Door onze kennis en expertise weten we op de juiste momenten, gepaste gedragsinterventies te organiseren.

Oogsten en duurzaam veranderen van gedrag. Gedrag veranderen is namelijk één, volhouden is twee. In deze fase steken we in op het blijvend veranderen van gedrag, doorbreken we oude patronen en denkwijzen en maken we plaats voor nieuwe, gewenste patronen.