+31 (0)30 25 23 929       Mariaplaats 4b, Utrecht

Vandaag op weg naar de showroom van morgen

Joeri Jongeneel, &Morgen – COPYRIGHT VICTOR WOLLAERT

Tesla presenteert binnenkort zijn elektrische truck, met de verwachting dat die in 2019-2020 van de band rolt. MAN en Mercedes komen met vergelijkbare berichten; vanaf 2020 valt er dus voor te kiezen om zero-emissie te gaan rijden. Moet u dan nog 2 á 3 jaar wachten om over te stappen op elektrisch rijden? Beter van niet, als u als vervoerder voorop wilt (blijven) lopen en ook straks nog een gezonde business wilt hebben. Elektrische vracht- en bestelwagens zijn nu al beschikbaar, niet van de grote fabrikanten, wel van (Nederlandse) specialisten die ondertussen een goed product op de weg zetten. Drie redenen om vandaag al werk te gaan maken van elektrisch rijden en niet te wachten tot de grote merken hun elektrische modellen in de showroom hebben staan:

1) Het is niet te vermijden: (in 2025) zero-emissie rijden

Om alle CO2-reductie- en luchtkwaliteitsdoelen te halen, is het noodzakelijk dat ook de transportsector het gebruik van fossiele brandstoffen sterk gaat reduceren. Voor de stadsdistributie is in de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek een vrij duidelijke ambitie uitgesproken: in 2025 is het vrachtvervoer in de Nederlandse (binnen)steden emissievrij. Gemeentes zullen daar beleidsmatig sturing aan willen geven: rijdt u 2025 niet elektrisch? Dan komt u de stad niet in. Gemeente Utrecht heeft dat signaal al afgegeven. 2025 klinkt ver weg, maar het ligt waarschijnlijk al binnen de afschrijvingstermijn van de vracht- of bestelwagen die u vandaag aanschaft.

2) Andere aandrijflijn voor het voertuig én voor de hele organisatie

Het is (helaas) niet zo dat u een dieselvoertuig 1 op 1 kunt vervangen door een elektrisch voertuig. Feitelijk moet u de hele organisatie aanpassen op elektrisch rijden. De logistieke planning moet ervoor zorgen dat routering dusdanig is dat voertuiginzet optimaal is, rekening houdend met opladen. De oplaadinfra, inclusief versterking van de aansluiting en eventueel opwekking van energie (zonnecellen op het dak), moet in voldoende mate aanwezig zijn. Het financieringsmodel moet passend zijn, rekening houdend met een hogere aanschafprijs en verschil in afschrijftermijn van batterij en chassis. Service en onderhoud moet geregeld zijn. De chauffeurs opgeleid zodat ze veilig en zo efficiënt mogelijk rijden. Zo raakt elektrisch rijden bijna alle facetten van de bedrijfsvoering en zult u moeten gaan samenwerken met andere soorten partners. Het lijkt daarom raadzaam om dat nu al te gaan verkennen en op kleine schaal toe te passen zodat u de transitie naar elektrisch rijden voor uw gehele bedrijf in goede banen leidt.

3) Nu onderscheidend, straks gewoon

Elektrische vracht- en bestelwagens zijn nu nog bijzonder, al is het echt unieke er wel van af aangezien er al enkele tientallen cq honderden rondrijden. Maar u kunt zich er nog goed mee onderscheiden. Dat is niet alleen goed voor uw bedrijfsimago, maar ook voor de business. Want bij steeds meer overheidsaanbestedingen (bv. verhuisdiensten) en commerciële inkooptrajecten (bv. Heineken, Ikea) worden zero-emissie eisen gesteld. Ook gelden nu nog in gemeentes bepaalde privileges (bv. ruimere venstertijden of gebruik busbaan) als u elektrisch rijdt. Omdat elektrisch rijden nog nieuw is, zijn er diverse ontwikkel- en stimuleringsprogramma’s om elektrisch rijden te stimuleren, zoals Frevue en DKTI-Transport. Zo kunt u ‘gratis’ gebruik maken van kennis en kunnen risico’s en meerkosten van elektrisch rijden grotendeels gedekt worden.

Meld u nu aan voor de
Syndesmo-nieuwsbrief