+31 (0)30 25 23 929       Mariaplaats 4b, Utrecht

Gezocht: werkgever met lef!

Wees eens eerlijk: weet jij precies wat je als werkgever gedurende het hele contract kwijt bent per leaseauto? MT rekende het uit*: een leaseauto kost je gemiddeld €18.000,- per jaar. En daar zitten nog niet eens de kosten van een wagenpark-beheerder bij die inclusief sociale lasten zomaar jaarlijks €100.000 kan kosten. Dan hebben ze het in de VS beter voor elkaar, daar doen ze al jaren niet meer aan full operational lease maar krijgt de medewerker een allowance: een maandbudget of simpel extra salaris om vrij te besteden aan vervoer zodat je je tijd en energie kunt stoppen in je core business.  

Welke werkgever in Nederland durft als één van de eersten daadwerkelijk te stoppen met de leaseauto en waagt zich aan het bieden van een aantrekkelijk alternatief voor de leaseauto? Ik daag je uit!

Leasekosten: stille stijger

We realiseren ons niet of onvoldoende dat de werkelijke kosten van leaseauto’s bijna altijd veel hoger uitvallen dan de afgesproken contractprijs. Na een aanbesteding of andere manier om een leverancier te kiezen, wordt vaak de goedkoopste aanbieding gekozen of is ‘pricing” vaak minimaal voor 50% onderdeel van het keuzeproces. Check je als inkoper ook weleens alle leasefacturen aan het einde van een looptijd en tel je deze weleens op? Ik denk dat je schrikt van de bedragen.

Zo mag je leasemaatschappij bijvoorbeeld eenzijdig je leasetarief aanpassen als medewerkers meer schade rijden. Of wat dacht je van de brandstofkosten? De leasemaatschappij berekent het brandstofvoorschot vaak op basis van het normverbruik van de auto. Uit recent onderzoek van T&E België blijkt in de praktijk het werkelijk verbruik 30 tot 53% hoger te liggen! Dat tikt aan want brandstofkosten vormen bijna een kwart van de kosten van je wagenpark. Verder rijdt 90% van de leaseauto’s in de praktijk meer of minder dan het afgesproken jaarkilometrage. Een mooi moment om de gesloten calculatie zonder inzicht (want tja, zo is het afgesproken) open te breken en het leasetarief te verhogen. Resultaat: over vier jaar is je vastgestelde startleasebedrag van €800,- gegarandeerd gestegen. En zo’n 90% van de bedrijven berekent dit niet door aan hun medewerkers. Daar komt nog bij dat autokosten, zoals de aanschafwaarde maar ook banden of reparatie en onderhoudskosten, sowieso blijven stijgen én dat je met leaseauto’s blijft zitten als medewerkers uit dienst gaan.

Perverse prikkels

Een medewerker kiest een auto uit op basis van het maximale bedrag dat hij kan besteden en dat wordt er dus vaak één die waarschijnlijk groter is dan hij eigenlijk nodig heeft. Zo kiest hij zijn leaseauto vaak uit op basis van drie weken Zuid-Frankrijk met het gezin. Daar trekt hij dan de caravan mee naartoe die de andere 49 weken in de stalling staat. Ook is het best vreemd dat je leaserijders wel drie weken op kosten van de baas naar Spanje mogen toeren en andere medewerkers die mogelijkheid niet hebben. Ongelijkheid hoor ik steeds vaker binnen organisaties. En wat denk je van de extra administratie die gemoeid is met medewerkers die een duurdere auto willen, inclusief eigen bijdrages of met andere opties? Met een leaseauto faciliteer je de hockeyclub, de buitenlandse vakantie en familiebezoek in alle uithoeken van het land en dat kost handenvol geld. En als er geen financiële prikkel is tot ander reisgedrag, dan verandert er helemaal niets.

Bang voor boze medewerkers

Waarom werkgevers toch nog zoveel leaseauto’s hebben? Die strop hebben werkgevers zichzelf om de nek gelegd toen ze de leaseauto jaren geleden cadeau gaven om getalenteerde medewerkers te rekruteren in een overspannen arbeidsmarkt. De arbeidscontracten werden in sommige gevallen ondertekend in de showroom van de dealer zodat je direct met je nieuwe leaseauto kon wegrijden. En daar plukken we nu de wrange vruchten van want de leaseauto is in veel gevallen een verworven recht geworden, een secundaire arbeidsvoorwaarde in plaats van een functionele leaseauto. Als je die heilige koe probeert in te perken, dan ben je als werkgever de gebeten hond. Als puntje bij paaltje komt, trekken veel bedrijven die de leaseauto willen beperken of afschaffen zich terug. Want de OR protesteert en ze willen de leaserijder tevreden houden en behouden voor het bedrijf. Zeker nu de war on talent weer is losgebarsten, is de auto weer steeds vaker een middel om goede medewerkers te vinden en te binden. En dus kiezen veel werkgevers de weg van de minste (maar dure) weerstand.

Wat kun je dan wel doen?

Nou, je kunt je medewerkers bijvoorbeeld een zak met een vast geldbedrag** geven en ze zelf hun vervoer laten regelen. Dat is vele malen goedkoper voor jou als werkgever (onder andere omdat dit bedrag niet door allerlei onvoorziene omstandigheden stijgt zoals een leasebedrag), scheelt je enorm veel rompslomp en komt ook tegemoet aan de groeiende roep om flexibiliteit en eigen verantwoordelijkheid onder medewerkers.

Want wie zegt dat iedereen op een leaseauto zit te wachten als ze de keuze en goede alternatieven aangeboden krijgen? Niet de medewerker die middenin de stad woont en zijn auto niet kwijt kan, om maar een voorbeeld te noemen. Reken, op basis van de laatste bijtellingspercentages, samen eens door of die leaseauto financieel nu nog wel zo interessant is voor de medewerker. Met een eigen mobiliteitsbudget kunnen medewerkers bijvoorbeeld kiezen voor OV en/of fiets maar ze kunnen ook een auto private leasen. Private lease neemt de laatste tijd een grote vlucht. Voordeel: je medewerker koopt zekerheid met een inzichtelijk vast bedrag dat je niet voor verrassingen plaatst zoals bij gewone leaseauto’s. Tegenwoordig kun je via private lease zelfs duurdere occasion modellen leasen voor hetzelfde geld als een kleine nieuwe auto en met voldoende zekerheden over de historie van de auto. 

Gezocht: werkgever met lef

Ik daag je uit om daadwerkelijke alternatieven aan te gaan bieden die passen binnen een vernieuwend mobiliteitsbeleid. Wellicht starten we met een periode waarin we de leaseauto tijdelijk laten staan (gewenning) zoals het Low Car Diet, maar het uiteindelijke doel zal toch echt op een hoger niveau moeten liggen. Durf jij het avontuur aan om met een open blik en zonder vooroordelen over je leasebeleid en de alternatieven na te denken? De eerste held die zich aanmeldt, krijgt van mij een gratis eerste workshop! Je leest het goed: ik bied de eerste werkgever met een substantieel wagenpark die zich meldt en serieus afscheid wil nemen van zijn traditionele lease een gratis eerste workshop aan om je te helpen de eerste leaseauto-loze werkgever van Nederland te worden. Wij maken samen de start naar een nieuw mobiliteitsbeleid.

Durf jij deze challenge aan? Meld je dan snel aan!

Mail mij via Marc.vander.seijs@syndesmo.nl


Dit doen andere werkgevers al

Nieuwe medewerker? Geen leaseauto maar mobiliteitsbudget

Elsevier koos ervoor om nieuwe medewerkers die vanwege hun functie recht hebben op een leaseauto, geen auto van de zaak meer te geven maar een mobiliteitsvergoeding. Ze krijgen een vast bedrag waar ze al hun woon-werkreizen van moeten betalen. Het nieuwe beleid werpt zijn vruchten af: het aantal leaseauto’s is met 23% gezakt tussen 2012 en 2016

Wagenpark groener, kleiner en minder gebruiken

Arcadis heeft nog wel leaseauto’s maar doet er veel aan om het wagenpark te verduurzamen en verkleinen en het aantal autokilometers omlaag te brengen. Onder andere door: deelname Low Car Diet, terughoudende uitgifte leaseauto’s, NS Business Card voor leaserijders, deelfietsen, autodelen en bonus/malus leaseregeling.  

Geen dikke leaseauto maar een goed mobiliteitsbudget met keuzevrijheid

Coen Krol (fleet en environmental manager bij Accenture): “We kozen voor een mobiliteitsbudget onder andere omdat we aantrekkelijk willen zijn als werkgever. Niemand heeft zin om 5 uur per dag in de file te staan en lang niet iedereen wil een leaseauto. Medewerkers willen keuzevrijheid: daarom mogen ze elke drie maanden kiezen tussen een budget of een leaseauto. Meer dan 50% kiest voor het budget! Verder heeft elke medewerker die recht heeft op een reiskostenvergoeding een NS Business Card, ook de leaserijders. En werktijd in de trein is gewoon declarabel.” 

Pilot: laat je leaseauto staan

Microsoft Nederland houdt een pilot met 35 leaserijders. Zij leverden hun leaseauto tijdelijk in en kregen in plaats daarvan een ‘all you can eat’ mobiliteitskaart met toegang tot chauffeursdiensten, werkplekken, fiets, (high speed)e-bike, deelauto’s en nog veel meer. De ervaringen uit deze en andere pilots gebruiken ze voor hun nieuwe mobiliteitsbeleid.


*)Bron: MT/ Workaway 

**)     lees ook het artikel in HR Rendement: ‘Mobiliteitsbudget: (hoe) moet dat? van mijn collega Ronald Postma.

Meld u nu aan voor de
Syndesmo-nieuwsbrief