+31 (0)30 25 23 929       Mariaplaats 4b, Utrecht

Back to the Future/ Fastned: ervaringen met een elektrische deelauto

“Ik voel mij als Marty McFly in zijn futuristische tijdmachine. Mijn DeLorean is in dit geval de BMW i3 die ik met mijn collega’s een week mag testen om ervaring op te doen met een elektrische deelauto. Een interessante rit volgt, waarbij ik ook bewijs vind voor de wet van Murphy…” Syndesmo’s adviseur Joris van Zijl maakte heel wat mee tijdens zijn testdag. Hij schreef onderstaande blog over zijn ervaringen, inclusief lessons learned voor werkgevers die ook de elektrische (deel)auto willen introduceren. Hoe neem je bijvoorbeeld drempels weg?

Challenge… accepted!

Om de auto echt te proberen wil ik niet alleen een “veilig” ritje naar huis maken, maar ook naar verschillende plekken toe gaan. Ik ben op zoek naar een camper en kan er één in Bennebroek en één in Son en Breugel bekijken. Eindbestemming is mijn woonplaats Tilburg. Tot en met Son en Breugel is het een route van 207 km. Aannemende dat ik, zoals geadverteerd, 250 km kan halen op een volle batterij, moet een ritje zonder tussentijds laden in theorie lukken. Aangezien dit wel een beperkte marge is, zoek ik vooraf via de NewMotion app een oplaadpaal op in Bennebroek (400m van mijn afspraak) en in Son en Breugel (500 m van mijn afspraak). Ik begin met een voorspelde actieradius van 210 km op de teller. Gezien de kleine marge is het dus verstandig de auto op te laden in Bennebroek.

Daar gaan we!

Helaas loop ik al gelijk aan het begin flinke vertraging op omdat ik Utrecht niet uit kom, twee keer verkeerd rij doordat ik de navigatie nog niet helemaal begrijp en ook nog eens in files terecht kom. Om tijd te besparen besluit ik om direct naar mijn afspraak in Bennebroek te gaan…

Haal ik de paal?

../Downloads/19415944_1164540666983753_1658993257_n.jpgNa een mooie camper te hebben bekeken, gaat mijn reis door Nederland verder naar het Zuiden. Vanwege eerdere vertraging loop ik al achter op schema dus kan ik niet alsnog laden in Bennebroek. Helaas rij ik ook nog wat extra kilometers omdat er wat wegen open liggen en de navigatie mij andere kanten op stuurt dan waar de snelweg tegenwoordig ligt. Ondertussen zie ik al dat ik Son en Breugel niet ga halen met mijn resterende kilometers. Op de Newmotion app zie ik bijgaand beeld en – aangezien ik aan het rijden ben – kan ik natuurlijk niet uitgebreid zoomen op waar de laadpalen precies zitten. Maar met zoveel palen zou je zeggen dat er toch wel ééntje langs de route ligt…
Al met al in mijn hoofd geen comfortabel ritje aangezien ik voorzie dat ik nóg later kom op mijn afspraak omdat ik nog ergens een tijdje aan de lader moet. Stiekem hoop ik dat de speciale “Ecopro+” functie, waarbij de prestaties van de auto achteruit gaan en de airco gedeactiveerd wordt, net als bij de tijdmachine de actieradius weer wat kan verhogen. Echter blijkt een echte besparing alleen gerealiseerd te worden door max. 90 km/uur te rijden, maar dat lijkt mij geen goed idee op een snelweg waar je 130 mag in combinatie met haast. Bij Den Bosch staat er nog een penibele 13 km op de teller. Een Fastned duurt nog 15 km dus ik ben genoodzaakt om toch de snelweg af te gaan en ergens in de buurt te laden. Ik zie op de Newmotion app verschillende laadpunten in de buurt rondom de snelweg waar ik mijn bolide weer op adem kan laten komen. Echter is ook hierbij het geluk me niet helemaal gezind: de eerste paal blijkt achter een gesloten hek te staan op de parkeerplaats van het provinciehuis, de tweede paal is kapot, en pas een derde paal die ik midden in een woonwijk vind is in staat mijn auto weer wat power te geven.

Wanneer je BMW een kameel wordt…

Foto's%20BMW%20i3/19458210_1164530763651410_879501498_n.jpgLaden schiet echter niet echt op. Na 10 minuten heb ik pas 17 km op mijn teller staat, wat voor mij voldoende is om in de Ecopro + modus met 90 km/u naar de Fastned 15 km verderop te rijden. (En als de Daihatsu’s van deze wereld je BMW inhalen, dan weet je dat er iets niet goed gaat…) Daar komt nog de stress bij dat mijn telefoon ook bijna leeg is (en uiteraard heb ik precies vanochtend mijn powerbank én iPhone oplaadkabel uit mijn tas gehaald.) Dat betekent dat andere laadplekken opzoeken moeilijk wordt, net als contact houden met de persoon waar ik een afspraak mee heb. Inmiddels begint mijn rit meer een spelshow te worden, met als hoofdprijs aankomen in Son en Breugel.
Met nog 2 km op de teller bereik ik mijn oase in het dorre laadpaallandschap langs de snelweg. Dorstig steek ik de Fastned stekker in mijn auto, om er vervolgens achter de komen dat deze oase een fata morgana is omdat de BMW tankpas niet werkt bij dit station. Alternatief is zelf een account maken via de Fastned app, maar met nog maar 1% batterij geeft dit wel een nieuwe dimensie aan deze spelshow. Gelukkig gaat het aanmelden en koppelen aan mijn bankrekening gemakkelijk en 15 minuutjes laden heb ik voor ca. €5,- weer 50 km in het verschiet en kan ik de oase verlaten.
Inmiddels is de telefoon overleden…

“Anything that can go wrong, will go wrong”

Ken je de wet van Murphy nog? Aangekomen in Son zie ik dat de buurt mij niet verwacht en de laadplek bezet is door een benzineauto. Bij gebrek aan alternatieven fungeert de stoep dus maar als mijn parkeerplaats en lukt het me net om de auto nog in te pluggen. Na wederom een mooie camper te hebben gezien, en ook zelf te hebben bijgetankt met een lekker bakje koffie, begin ik aan de laatste etappe. Ik heb gelukkig genoeg elektriciteit om Tilburg te halen waardoor ik een stuk rustiger in de auto zit. Thuis aangekomen zie ik dat de plek waar ik wil opladen geblokkeerd is vanwege de markt de dag erna. Vervolgens moet ik dus eerst naar huis om mijn telefoon op te laden en met de Newmotion app parkeerplekken te zoeken. Ook bij deze zoektocht blijkt dat ik de goden nog iets verschuldigd ben want ze zijn me helaas wederom niet echt goed gezind:
Laadplek 1: niet beschikbaar i.v.m. opbouw festival
Laadplek 2: niet bereikbaar i.v.m. afgesloten weg
Laadplek 3: bezet door brandstofauto.
Bij plek 4 gingen de klokken luiden en was er zowaar plaats én een werkende oplaadpaal. De auto mocht rusten en ik, na 1,5 km naar huis lopen, ook.

Nieuwe dag, nieuwe kansen

Plan was om de auto in Den Bosch over te dragen aan een collega maar dat bleek technisch gezien niet mogelijk. We kunnen de auto alleen reserveren via de WeGo app binnen een straal van 2 km van ons kantoor in Utrecht, het uitgiftepunt van de deelauto. Met “Goodbye my lover” van James Blunt door de (uitstekende) speakers rij ik weer naar Utrecht in mijn futuristische tijdmachine. Daar aangekomen begint de battle voor een parkeerplek opnieuw. De parkeerplek op de Mariaplaats is vol. Vervolgens blijkt mijn Newmotion app niet te werken waardoor ik geen laadpalen meer zie. Gelukkig weet ik nog een laadplek op het terrein van een hotel vlakbij, maar helaas zie ik een gesloten hek bij aankomst. Ook de volgende laadplek blijkt bezet te zijn. Uiteindelijk vind ik dan toch een parkeerplek (weliswaar krijg ik deze laadpaal niet aan de praat) maar ik kan hem hier wel overdragen aan mijn collega. Helaas gaat dat niet zo soepel: mijn reservering staat nog op actief waardoor mijn collega de auto niet kan reserveren en dus ook niet weg kan. Na een interventie van de helpdesk van WeGo gaat mijn collega uiteindelijk na 15 minuten toch nog op de weg voor zijn testrit, en ben ik toe aan een kopje koffie.

Conclusie: elektrisch rijden vergt een kleine gedragsverandering

Al met al vond ik het mooi dat ik het elektrisch rijden in een deelauto mocht ervaren, en hierbij ook de uitdagingen tegen ben gekomen waar je als early adopter tegenaan loopt. Ik geloof dat deze uitdagingen echter wel snel kleiner worden. Met de verbetering van de techniek gaat de actieradius snel omhoog en zullen er ook meer laadstations komen waardoor laden steeds makkelijker wordt. Fastned heeft bijvoorbeeld zojuist weer een investering van 7,7 miljoen euro opgehaald waardoor er meer snellaadpunten kunnen komen. Verder zag ik ook (uiteraard na mijn rit) dat er op de website van Fastned een routeplanner te vinden is waarbij je als extra ook de actieradius van je auto opgeeft en met welk batterijpercentage je aan wilt komen. De Fastned planner geeft dan vervolgens aan hoe je moet rijden. Als je dit soort dingen weet, kan het elektrisch rijden erg snel wennen. De auto zelf was overigens prima! Comfortabel, stil en trok sneller op dan elke brandstofauto waarin ik tot nu toe gereden heb. De echte moeilijkheden heb ik voornamelijk zelf veroorzaakt en zijn met een aanpassing van mijn gedrag dus goed op te lossen. In dezelfde week hebben namelijk meerdere collega’s een testrit gemaakt en die hebben allemaal weinig of geen problemen ervaren.

En wat hebben we hiervan geleerd?

1. Grotere afhankelijkheid smartphone is niet altijd handig
Uiteraard is niet alle pech direct gerelateerd aan de elektrische deelauto (mijn krappe planning, lege telefoonbatterij, file, verkeerd rijden, etc.). Dit soort problemen kunnen echter wel groter worden in combinatie met het elektrisch rijden. Om een laad- en/of parkeerplek te vinden heb je nu nog wel een app nodig. Ook al wist ik dat de auto een functie heeft waarmee je laadpalen kan vinden, het lukte mij niet om deze functie te gebruiken (eerst onvindbaar, vervolgens een foutmelding bij gebruik). Ook kun je de auto alleen maar reserveren en weer afsluiten met je mobiele telefoon via de WeGo app. Dit zijn wel argumenten die medewerkers kunnen gebruiken om niet elektrisch te rijden (“Ik ga niet elektrisch rijden wánt ik wil niet afhankelijk zijn van mijn smartphone”).

2. (Voor het eerst) laadplekken vinden kost extra tijd
Wat je je wél moet beseffen is dat die laadpaal een extra actie is die je normaal niet hoeft te doen, net als het zoeken naar een geschikte parkeerplek als je je auto moet opladen. Een benzinestation vind je overal wel, en voor mijn deur zijn er altijd wel (gratis) parkeerplekken beschikbaar. Echter heb ik nog een half uur besteed aan het vinden van een geschikte elektrische laadplek. Uiteraard zijn dit uitdagingen die je voornamelijk een eerste keer tegenkomt (ik ken nu bijvoorbeeld al alle laadpalen in mijn wijk), maar je bent simpelweg wel meer tijd kwijt zolang de laadinfrastructuur nog niet zo wijdverspreid is als de infrastructuur voor brandstofauto’s.

3. Inzetten als deelauto: calculeer onwetendheid in
Als je de auto als deelauto gebruikt, zullen veel medewerkers hun mening baseren op de eerste keer dat ze de auto gebruiken of op verhalen van anderen. Daarbij gaan verhalen waarbij het mis gaat het makkelijkst rond in de organisatie. Hou daar dus rekening mee en speel daar op in via je interne communicatie. Ook de app is belangrijk. Wij gebruikten WeGo en bij ons was ingesteld dat je de auto moet inleveren op de plek waar hij ook is opgehaald en dat er een kwartier wachttijd tussen twee gebruikers zit. Het is belangrijk om zulke afspraken goed te communiceren naar de medewerker.
Verder was het navigatiesysteem onduidelijk voor mij. Dit is niet specifiek gerelateerd aan een elektrische auto, maar wel aan het gebruik van een auto die je niet kent zoals bij een (eerste) ritje in een deelauto. Verder moest ik in het begin ook echt wennen aan het elektrisch rijden, en had niet eens in de gaten hoe ik de auto goed aan en uit zette (en ik durf te zeggen dat er mensen zijn die echt nog minder van auto’s en knopjes snappen dan ik). Dit zijn wel allemaal drempels die je als werkgever zo laag mogelijk moet proberen te houden om de (elektrische) deelauto tot een succes te maken.

4. Zo neem je drempels weg
Naar aanleiding van mijn rit zet ik enkele drempels op een rijtje en hoe je die als werkgever zo laag mogelijk kunt maken:

  • Leg de medewerker goed uit hoe het reserveringssysteem werkt (in ons geval de WeGo app).
  • Leg de medewerker heel goed uit hoe de auto werkt. Zorg voor instructies in kleine stapjes. Een groot handboek of lang PDF bestand leest niemand. Zorg ervoor dat er bijvoorbeeld momenten zijn waarbij een collega de werking van de auto uitlegt, of nog beter: rij even 5 minuten samen.
  • Zorg er ook voor dat er altijd iemand te bereiken is bij vragen, bijvoorbeeld een meer ervaren collega. Hiervoor kun je ook een buddy systeem maken.
  • Een elektrische auto vergt meer voorbereiding/planning dan een brandstofauto:
    • De huidige actieradius van een elektrische auto is nog altijd beperkter dan die van een benzineauto, er zal dus vaker geladen moeten worden.
    • Zorg ervoor dat de medewerker weet hoe hij de navigatie goed kan gebruiken en leg hem uit hoe je laadpalen in de buurt kan zoeken, zowel met de auto als met de app.
    • Als werkgever kun je er ook voor zorgen dat de medewerker zo min mogelijk gerelateerde problemen tegenkomt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er altijd een usb-kabeltje voor zowel Android als iPhone in de auto ligt en een autolader (als deze al niet in de auto zit). Zo kan de medewerker altijd zijn telefoon opladen en je biedt ook nog eens een simpele, extra, service.
  • Zorg voor goede faciliteiten:
    • Denk hierbij bijvoorbeeld aan een goede laadpas. Het was erg vervelend dat de tankpas die “overal” zou werken, niet werkte bij Fastned.
    • Zorg dat de bestuurder niet te afhankelijk is van openbare laadplekken. Zorg voor goede parkeerplekken met laadfaciliteit bij de organisatie zelf, en zorg er ook voor dat de medewerker thuis zijn auto kan laden. Dit kan bijvoorbeeld ook door er voor te zorgen dat er altijd een verlengkabel en adapter in de auto liggen zodat de auto ook aan een normaal stopcontact geladen kan worden.
    • Zorg dat de navigatie (en daarbij optie om laadpalen te zoeken) van de auto up-to-date is.

5. Stem de actieradius af met het gebruik
Verder zou ik met de huidige actieradius (ca. 250 km) nog voornamelijk focussen op mensen die met name woon-werk rijden of de mogelijkheid hebben om een marge tussen hun zakelijke ritten in te bouwen om tussentijds te laden wanneer de afstanden groot zijn. Ter verduidelijking: vaak hoor je dat mensen “het land door moeten” en dus geen elektrische auto kunnen rijden. Dit is niet geheel waar, aangezien je in principe overal kan laden, alleen zal je dit in je systeem moeten krijgen. Laden bij Fastned gaat snel en je kan hier prima even je mail checken of ander werk doen met de gratis WiFi die wordt aangeboden. Dit kost dus wel extra planning en tijd, maar levert de gebruiker wel de lage 4% bijtelling op…

Oproep:

Welke ervaringen had/heb jij met elektrisch rijden? En welke tips of drempels wil jij nog meer meegeven aan andere werkgevers? Ik zie ze graag terug in de reacties!

 

Joris van Zijl, adviseur

 

 

 

 

Copyright: Victor Wollaert

Meld u nu aan voor de
Syndesmo-nieuwsbrief